נחשפו הסודות: ארבעה עורכי דין מהבולטים בפייסבוק בראיון בלעדי לבלוג עורך דין ברשת

"יש או אין לקוחות פוטנציאליים שמחפשים עורך דין בפייסבוק? עד כמה זה חשוב שאני כעורך דין אהיה פעיל בפייסבוק? כמה שעות צריך להקדיש לפייסבוק בחודש? האם אני הולך לאבד את הפרטיות שלי?…". אלה מהשאלות שמתחבטים בהן לא מעט עורכי דין שקיבלו החלטה לשווק את עצמם (בכוחות עצמם) באינטרנט. הגיע הרגע שבו נוכל להציע לכם תשובות לשאלות האלה מתוך ניסיונם של עורכי הדין הבולטים ברשת!

הצטרף עכשיו ל-4500 עורכי דין, המקבלים עדכון כשמתפרסם תוכן חדש

פניתי לארבעה עורכי דין מהפופולאריים (והמקצועיים) ביותר בפייסבוק, ולשמחתי הם הסכימו להתראיין לבלוג ולהשיב בכנות על חמשת השאלות הבאות:

1. מה גרם לך להירשם לפייסבוק ומה מניע אותך להיות פעיל ממשי ברשת החברתית הזו?
2. כמה הנוכחות בפייסבוק חשובה לעורכי דין?
3. מהי לדעתך הדרך הנכונה ביותר להתנהלות ברשת החברתית כעורך דין?
4. האם הפעילות בפייסבוק מייצרת/ייצרה עבורך לקוחות חדשים בפועל?
5. מהו הטיפ המרכזי שאתה היית נותן לעורך דין שמחליט להיות פעיל בפייסבוק?

קריאה ועיון בתשובות המרואיינים לשאלות האלה מניחה בפניכם את ההזדמנות יוצאת הדופן ללמוד את רזי ההצלחה של עורכי דין בפייסבוק. קראו פעמיים (ושלוש) את תשובות המרואיינים לשאלות 3 ו-5, הן מקפלות בתוכנן טיפים חשובים במיוחד – פרי שנים של ניסיון והצלחה.

תכירו את עורכי הדין הבולטים בפייסבוק

עו"ד תומר בכרעו"ד תומר בכר – בעל משרד בתחום הנזיקין מזה כ-13 שנים ועוסק בייצוג נפגעי גוף (רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה וכו') בתביעותיהם למימוש זכויותיהם הרפואיות במסגרת ביטוח לאומי וחברות הביטוח. [ לינק לפייסבוק של תומר].

עו"ד רות גדרון

עו"ד רות גדרון – מתמחה בתחום התעבורה ואוהבת אותו מזה כ-7 שנים, עוסקת בתחום בכל רחבי הארץ, בוגרת המרכז הבינתחומי, מגשרת מוסמכת. [ לינק לפייסבוק של רות ].

עו"ד סער סיקלאיעו"ד סער סיקלאי – עוסק ומרצה בנישה החדשה והמתפתחת של משפט ברשתות החברתיות. מנהל ה"ניו מדיה" ותחום הרשתות החברתית של מחוז ת"א והמרכז בלשכת עורכי הדין בישראל. [ לינק לפייסבוק של סער ].

עו"ד ליטל דראי יעקובוביץ

עו"ד ליטל דראי יעקובוביץ – בעלת משרד העוסק בדיני משפחה ירושות וצוואות. חברת ועדת דיני משפחה בלשכת עורכי הדין, מנהלת פורום עו"ד צעירים באתר הפורומים המשפטיים ומשמשת כמנטור בפרוייקט "צעד אחר צעד" של ועד מחוז תל אביב. [ לינק לפייסבוק של ליטל ].

 שאלה 1: מה גרם לך להירשם לפייסבוק ומה מניע אותך להיות פעיל ממשי ברשת החברתית הזו?

עו"ד דראי-יעקובוביץ: המניע להיות פעילה ברשת חברתית הינו צורך פנימי בלתי מוסבר להעלות על הכתב ולשתף אחרים בפיסות משמעותיות מחיי, זהו יומן בלי דפים. בהקשר המקצועי, אני חושבת שזה אחד הכלים החשובים ביותר שיש היום לכל בעלי המקצוע, לרבות עורכי דין.

עו"ד גדרון: נרשמתי לפייסבוק בגלל החשיפה הכלל ציבורית למדיה ובמהרה גיליתי שהמדובר במדיה ממכרת באופן חיובי, פוגשים אנשים מעניינים, מסייעים ומקבלים סיוע מזרים, נרתמים למיזמים חברתיים ויוצרים כאלה, ומכירים לקוחות חדשים כמובן.

עו"ד בכר: בתחילה נרשמתי לפייסבוק כדי לנסות ולאתר חברים מהעבר הרחוק שניתק איתם הקשר. אולם, מהר מאד הבנתי את היתרונות המשמעותיים הגלומים ברשת החברתית הזו ואת האפשרות לנצל אותה לטובת פיתוח עסקי ויצירת קשרים מקצועיים, מיתוג, פרסום וכד'. כיום אני חושב שמה שמניע אותי בעיקר זו האפשרות להגיע למספר גדול של אנשים בקלות רבה יחסית.

עו"ד סיקלאי: ביזנס. בכובעי כאדם פרטי אני מקיים פעילות מאוד מינורית ברשתות חברתיות והרשת המועדפת עלי ברמה האישית היא בכלל אינסטגרם. הנוכחות הפעילה שלי בפייסבוק היא בעיקר לצורכי עבודה בכובעי כמנהל הניו מדיה של מחוז ת"א והמרכז וכעו"ד שעוסק בתחום של רשתות חברתיות.

שאלה 2: עד כמה (לדעתך) הנוכחות בפייסבוק חשובה לעורכי דין?עד כמה (לדעתך) הנוכחות בפייסבוק חשובה לעורכי דין?

עו"ד בכר: אני חושב שכיום הנוכחות שלנו כעורכי דין נחוצה בכל פלטפורמה אפשרית. התחרות הרבה שיש בתחום הזה אינה מאפשרת לנו להרשות לעצמנו לוותר על צינור שיווק ופרסום משמעותי שכזה. אמנם מדובר בתוצאות שנראות לטווח ארוך, אבל בסופו של דבר, אי אפשר לדעת מאיפה יגיע התיק הבא שלך.

עו"ד גדרון: הנוכחות לעורך דין פעיל בפייסבוק היא מכרעת; נראה כבר מובן מאליו שפייסבוק הוא כלי פרסום שיווק ומיצוב קריטי לכל חברה וכך גם לעורכי דין. תוצאות החיפוש של כל עו"ד במקום הראשון או השני יהיו פרופיל הפייסבוק שלו.

עו"ד דראי-יעקובוביץ: הנוכחות בפייסבוק חשובה מאד בעיניי בהיבט של ביסוס מקצועי ויצירת קשרים. אני טוענת שככל שאנשים ייחשפו אלייך יותר הם יחבבו אותך יותר בסופו של דבר שכן הם יכירו צדדים נוספים בך וימצאו מכנה משותף כלשהו איתך לאורך הזמן. כל נושא השיווק עבר להיבט של יצירת קשר עם הקהל ולא רק "למכור" מרחוק, והפייסבוק הוא בדיוק הדרך ליצירת הקשר, כך שעו"ד כבר לא מוכר שום דבר מלבד להביא את עצמו.

עו"ד סיקלאי: בפייסבוק מקיימים פעילות למעלה מ3,000,000 ישראלים, קהלי היעד של עורכי הדין. הם מקיימים שם נוכחות פעילה, מוותרים על פרטיותם וחושפים כל פרט על חייהם לרבות הליכים משפטיים ועוולות שונות שנעשו כלפיהם, ההצטרפות לרשת היא בחינם, הכתיבה ויצירת הקשרים היא בחינם ואם פתחת נוכחות אתה והמסרים שלך חשופים שם לקהל יעד פוטנציאלי גם כשאתה ישן. אז מה השאלה?

שאלה 3: מהי לדעתך הדרך הנכונה ביותר להתנהלות ברשת החברתית כעורך דין?

עו"ד סיקלאי: בחכמה. אי אפשר להסביר על רגל אחת "כיצד עושים את זה נכון". אבל אפשר להזכיר את העקרונות הבאים: בשום אופן לא לעבוד בלי תכנון ואסטרטגיה. להגדיר היטב את המטרות ואת "שיר הנושא" דהיינו לגבש תוכנית תוכן, מה אני מבקש להבליט, מהי המומחיות המסוימת שאותה אני מבקש לבסס ברשת. לחשוב היטב עם מי אני רוצה לדבר, היכן ועל מה. עורכי דין נוטים להשקיע את עיקר זמן השיווק שהם מקצים לעצמם ברשת לשיחה בקבוצות סגורות לעורכי דין בלבד, זו טעות, יש לתקשורת הזו חשיבות מסוימת אבל זה מפספס לחלוטין את ההזדמנות והאפשרות לנצל את הכוח האמיתי והמהפכני של הרשת החברתית כפלטפורמה ויראלית לביסוס מומחיות מקצועית ויצירת קשרים עם קהלי יעד פוטנציאלים (קבוצות סגורות אינן יכולות לעשות שימוש במנגנונים הויראליים ויכולות השיתוף שהרשת מציעה לכם, הציבור כלל לא נחשף אליכם, רק המתחרים, כאמור הן סגורות…). עורכי דין מדברים היום בתוך "רשת חברית" בינם לבין עצמם ולכן לא מצליחים לממש את ההבטחה העסקית הכלכלית הגדולה עליה כולם מדברים, שנמצאת במרחק מילימטר עכבר ימינה ברשת החברתית… רוצים ביזנס ולקוחות חדשים? דברו עם לקוחות פוטנציאלים ברשת ולא עם מתחרים! גם למתי וכמה יש משמעות רבה. מתי? כשיש לך משהו חשוב להגיד. כמה? לא יותר ממספר הפעמים שאתה עצמך היית מוכן לשמוע את הדברים שאתה רוצה להשמיע.

עו"ד גדרון: הכל מותר ומקובל אבל ראשית אסור לעורך דין לעשות מה שלא הייתי עושה גם כאדם "רגיל" ברשת: להעליב, לפגוע, לשים אדם ללעג או לתת יעוץ בנושאים שאתה לא מבין בהם. כעו"ד נוספות לך הגבלות נוספות לטעמי כמו איסור על לקלל, להסית (גם באופן שלא מהווה עבירה פלילית) כנגד קבוצות או אנשים ולהציג עצמך באופן שאינו הולם את כבוד המקצוע, למשל בבגדים פרובוקטיביים או במצב שכרות. פרופיל הפייסבוק של עו"ד גם אם הוא אישי חשוף לעיני כל ויש לו אחריות כלפי שאר עורכי הדין ובעיקר כלפי עצמו. (זכרו שאנחנו יכולים לקבוע מי יראה את הפרופיל ומי יהיה חבר פייסבוק).

עו"ד בכר: ישנן תיאוריות רבות בנושא הזה ובטח מישהו כבר כתב ספר שלם בנושא. פייסבוק היא רשת חברתית. אנשים מגיעים לשם כדי לעשות אתנחתא קלה מסדר היום שלהם ובזמן הקצר שהם נמצאים שם הם רוצים לקבל מידע איכותי ככל שאפשר. הם לא רוצים להגיע ללוח מודעות או לעמוד הפרסומות בעיתון היומי וחשוב לזכור זאת. אסור להעמיס פרסומים מקצועיים יתר על המידה. מי שעושה זאת קרוב לוודאי מפספס את המטרה. מבחינתי ככל שמדובר בפן העיסקי, פייסבוק היא יותר מהכל פלטפורמת 'מיתוג', שצריך להתנהל בה תוך מחשבה על הטווח הארוך ומאחר וכך, חשוב להיות שם 'מי שאתה באמת' ולא לנסות למכור את מה שאין לך, כי מהר מאד יעלו על זה.

עו"ד דראי-יעקובוביץ: יש בפייסבוק קווים אדומים כמו בכל דבר בחיים. צריך להחליט מהי כוונתי בניהול כרטיס בפייסבוק. אם אתה מעוניין לפרסם תמונות שלך שיכור או שאת מעוניינת לפרסם תמונה שלך עם בגד ים אולי כדאי שתפתחו כרטיס שיהיה מיועד לשם כך ויהיה גלוי לחברים מצומצמים. אם אתם מבקשים להשתמש בכרטיס שלכם ככרטיס מקצועי לכל דבר ועניין, הן כעורכי דין והן כאנשים בעלי תחומי עניין וחיים אישיים, חשבו תמיד מה המשמעות של הסטטוס שאתם כותבים, איך הוא ישרוד לאורך זמן (קרי, אם אקרא אותו בעוד שנה האם אהיה נבוכה או גאה), אל תכתבו אף פעם על לקוחות באופן ישיר ואל תשמיצו אחרים. באשר למה שמותר וכדאי בפייסבוק: פרגנו לאחרים, שמרו על מינונים נכונים, חשבו מה מטרתכם כל הזמן והגדירו לעצמכם עקרונות שחשובים לכם ויבואו לידי ביטוי בפעילות שלכם בפייסבוק. דבר נוסף: היו עקביים, והיו נוכחים תוך יצירת תקשורת עם החברים שלכם. אל תצפו שהכל יקרה בין רגע אבל אם תהיו מספיק נוכחים יראו אתכם ואפילו יחבבו אתכם.

האם הפעילות בפייסבוק מייצרת/ייצרה עבורך לקוחות חדשים בפועל?שאלה 4: האם הפעילות בפייסבוק מייצרת/ייצרה עבורך לקוחות חדשים בפועל?

עו"ד גדרון: פייסבוק מייצר לקוחות חדשים באופן ישיר וגם ע"י עורכי דין או מכרים/משפחה שממליצים. מעבר לכך, הוא גם מייצב אצל משפחתך וחבריך שלך את התמחותך, כך שתיקים שמגיעים ממשפחה שהייתם חושבים שיגיעו בכל מקרה אליכם, לא היו מגיעים ללא הפייסבוק שמזכיר שוב ושוב את התמחותך. חברים רבים שלי פנו אליי דרך הפייסבוק לגבי עבירות תעבורה שלהם, ברור לי שאם לא היו נחשפים אלי ברמה היום יומית לא היו "זוכרים" באופן וודאי את התמחותי.

עו"ד סיקלאי: בלי עין הרע.

עו"ד בכר: חד משמעית כן. אני יכול לומר שהגיעו ומגיעים אלי כל הזמן לקוחות שהכרתי בפייסבוק כמו גם לקוחות שמופנים אלי דרך קולגות שהכרתי באמצעות קבוצות של עורכי דין. גם אני נוהג להפנות חברי פייסבוק שפונים אלי לקולגות שהכרתי בזכות הפייסבוק.

עו"ד דראי-יעקובוביץ: בהחלט כן. גם לקוחות מהמגזר הפרטי וגם הפניות של עורכי דין מתחומים אחרים אשר נחשפו לפעילות שלי, למאמרים שלי, לסטטוסים שלי ולנוכחות שלי ובהתאם לה הרגישו בטחון להעביר לי תיקים ועבודה, לפעמים רק לאור היכרות בפייסבוק. בנוסף ייצרה הפעילות שלי בפייסבוק גם קשרים רבים עם עורכי דין צעירים שפנו בשאלות וייעוץ ובהמשך כאלו שביקשו ליווי והנחייה בתשלום בתיקים שהם מנהלים ומעוניינים בליווי של עורך דין ותיק בתחום.

שאלה 5: מהו הטיפ המרכזי שלך לעורך דין שמחליט להיות פעיל בפייסבוק?

עו"ד גדרון: התמדה! התוצאות באות אחרי שנים של השקעה ולא ברגע. קיימים כללים חשובים רבים; עדיף לפתוח דף פייסבוק ולפרסם בו כל יום לפחות, להיות ממלכתי, לגוון במידע של הקוראים ולא לפרסם רק על התחום שלך, להיות אדיב לאנשים, להיות חדשני, מעניין ולאפשר נגישות אבל הדבר החשוב ביותר הוא התמדה בכל הכללים גם כאשר אין תוצאה מיידית.

מהו הטיפ המרכזי שלך לעורך דין שמחליט להיות פעיל בפייסבוק?עו"ד סיקלאי: שיווק בפייסבוק זו משימה סיזיפית לטווח ארוך כאשר השאיפה היא לבסס אמון ומומחיות בקרב קהלי היעד, זה דורש נוכחות פעילה ומחושבת שאינה מתבססת על הפוסט הבודד ובוודאי לא על כמות הלייקים שקיבל או לא. אתם תדעו שהצלחתם כאשר בקהילה מסוימת ברשת בה ביססתם נוכחות, יתייגו את שמכם כסמכות מקצועית להגיב על שאלה ששאל אדם שלישי באותה קבוצה/קהילה. צאו החוצה מהרשת החברית הבטוחה והתומכת מחד אך הסגורה והמוצפת מאידך, אל הרשת החברתית המלאה בהזדמנויות ולקוחות פוטנציאלים, חפשו את המקומות בהם המומחיות והידע שלכם נחוץ באמת ואין לכם מתחרים, ויש מקומות וקהילות כאלו בשפע.

עו"ד דראי-יעקובוביץ: "להיות אתה" זה נשמע כמו קלישאה, אבל הפייסבוק לא יכול להסתיר את מי שאתם לאורך זמן. תביאו את עצמכם, היו אותנטים אך בו בזמן מכובדים ומכבדים. טיפ נוסף – תיזהרו שלא להתמכר לכלי הזה וליתרונותיו העצומים.

עו"ד בכר: אל תרבה בפרסום עצמי ודע לפרגן כשצריך. כשמישהו מפרגן לך דע לומר תודה ולעולם אל תתעלם מאינטראקציה עם חבריך. חשוף את עצמך עד גבול מסוים והשתדל להנעים את זמנם של אחרים שקוראים אותך. ואולי הטיפ הכי חשוב – עקוב בדבקות אחרי התנהלות של חבר פייסבוק פעיל (אחד או יותר) כזה שנראה לך שיודע את העבודה, נתח את צעדיו ולמד ממנו איך הוא מתנהל. זו השיטה הכי טובה לדעתי להיכנס לעניינים בצורה הבטוחה ביותר.

עכשיו תורכם להצליח בפייסבוק

אם השאלה הראשונה שאתם שואלים את עצמכם כשאתם מתחבטים בנוגע לפעילות של עורכי הדין בפייסבוק היא "האם יוצא מזה כסף?" – אז שימו לב שהמרואיינים משיבים באופן חד משמעי כי פעילותם בפייסבוק מייצרת עבורם לקוחות חדשים! ולמרות הנתון המעודד הזה, תנשמו עמוק, עדיין לא מצאתם כד של זהובים. פייסבוק אינה לוח מודעות, והפעילות שלכם בפייסבוק אינה מסתכמת בניסוח מבריק של מודעת פרסומת ורכישת מיקום בולט על הלוח; השגת לקוחות דרך ערוץ הפייסבוק הוא בבחינת תוצר לוואי של פעילות ומעורבות נכונה ומקצועית בנעשה שם.

אם הצלחה בפייסבוק חשובה לכם – הרשו לעצמכם "לבזבז" עוד עשר דקות מזמנכם, וקראו שוב, בעיון, את התשובות של המרואיינים לעיל. לאחר מכן הכניסו אותם לרשימת מעקב וצפו בכל מגע שיש להם עם הרשת החברתית. הקשיבו למה שהם אומרים, לתמונות שהם מפרסמים, לתגובות שלהם לאחרים, וכו'; האזינו היטב גם למה שהם לא אומרים… אין לי ספק שאחרי שתפעלו כך, תוכלו לפצח גם אתם את סוד הפעילות הנכונה בפייסבוק. כשיגיע אליכם הלקוח הראשון דרך הערוץ הזה – פרגנו לעצמכם. בפייסבוק זה לא קורה "במקרה"! האישיות שלכם באה לידי ביטוי ושכנעה שראוי לפנות אליכם. שאפו.

התחלתם לפעול בפייסבוק ואתם מתלבטים ומתחבטים בכל נושא הקשור בכך, אנא שתפו אותנו בתחתית הפוסט וננסה לכוון אתכם. בשמחה!

לפני סיום, אני רוצה להודות מקרב לב למרואיינים שהסכימו להקדיש מזמנם היקר כדי להתראיין לבלוג ולחלוק מהידע והניסיון שלהם עם עורכי הדין העוקבים אחרי בלוג עורך דין ברשת.

אדי

………………

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לעורכי הדין המקבלים ממני ישירות לווטסאפ עדכונים חמים בנושאי קידום ושיווק. 

איך מצטרפים? בקלות! שלח/י לי עכשיו הודעת ווטסאפ באמצעות הקישור הזה, ואני אדאג שתקבל/י לפני כולם את העדכונים הכי חשובים שאני מפרסם.