הכפישו אותך באינטרנט, מה עושים?

הכפישו אתכם באינטרנט, מה עושים?

ניגש לעניין – הנה לכם סיטואציה (לא נעימה) מהחיים: מתקשר אליכם חבר, ומספר לכם בהתנצלות שהוא ראה שכתבו עליכם באינטרנט משהו מאוד לא מפרגן. אתם לא מבינים על מה מדובר, אך כשאתם מחפשים את השם שלכם בגוגל, אתם נדהמים לגלות בחלק העליון של העמוד את התוצאה הבאה:

עו"ד נוכל –   

עו"ד נוכל

עו"ד שקרן

עו"ד שקרן

עו"ד גרוע

עו"ד גרוע

הרבה מעבר לתחושת העלבון הקשה שמרגיש כל אדם שמוצא שחיפוש השם שלו מציג הכפשה כזו, כשמדובר בבעלי עסקים (כמו עורכי דין) שהשם שלהם הוא הנכס הראשון והחשוב שלהם – מדובר גם בפגיעה קשה במוניטין. מניסיוני בטיפול וליווי עורכי דין ששמם הוכפש ברשת אני יכול להעיד כי התופעה הזו לא אחת פוגעת פגיעה ממשית בפרנסה, פגיעה שניתנת להוכחה בצורה חד משמעית. 

הצטרף עכשיו ל-4500 עורכי דין, המקבלים עדכון כשמתפרסם תוכן חדש

איך מגיעה תוצאה מכפישה אל תוצאות החיפוש של גוגל 

אני לא צריך לספר לכם שהתפתחות האינטרנט הובילה לכך שהגולשים מעורבים בפועל בתוכן הקיים ברשת. הדבר בא לידי ביטוי מעצם כך שאתרים רבים ויישומים רבים מספקים פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת לגולשים ליצור תוכן בעצמם: בבלוגים, בפורומים, תגובות לכתבות ומאמרים, אתרי המלצות וכמובן -רשתות חברתיות. רוב התוכן הזה, אשר נכתב בקלות על ידי הגולשים, נסרק בסופו של יום על ידי גוגל ומשם מוצא את דרכו לתוצאות החיפוש.

מי מפיץ תוכן שפוגע בשם הטוב שלנו?

במקרים הקיצוניים ביותר מישהו מתעקש להתעמר בכם ובמודע מחליט לייצר תכנים שמכפישים את השם שלכם ברשת. כבר נתקלתי בגולשים שהחליטו להשמיץ עורכי דין בצורה הבוטה ביותר: מכתיבת "אזהרה" לבל מישהו יעז להתקרב למשרדו, עובר להאשמתו בביצוע מעשים בעלי גוון מיני מתועב, ועד לכאלה שממש ערכו סרטון וידאו מושקע ובו שיבוש תמונתו של עורך הדין ושרבובה בקונטקסט שהיה גורם לבעלי לב חלש לברוח מהארץ… 

יחד עם זאת, תוצאה שגורמת לכם נזק ברשת יכולה להיות תולדה של תיעוד לגיטימי של לקוח לא מרוצה שמחליט לכתוב באינטרנט ביקורת שלילית עליכם; זו יכולה להיות כתבה שפורסמה באתר בעל תפוצה רחבה שסיקר אתכם בצורה/בקונטקסט לא מחמיא/ה במיוחד; במקרה אחר זו יכולה להיות תביעה שהגישו נגדכם בעבר ותיעוד שלה מופיע באתר חדשותי/משפטי ועוד.

הכפישו אתכם ברשת – מה עושים?

פנייה למפרסם התוכן – ככל שידועה זהותו

אנחנו רותחים מזעם, אנחנו סבורים שראוי לתלות את מפרסם התוכן על העץ הכי גבוה בעיר, העלבון חונק לנו את הגרון – ועדיין, ההמלצה הכי חמה שלי אליכם תהיה לפנות אליו בנימוס תוך בדיקה מה בידכם לעשות כדי לשכנע אותו להסיר את התוכן. 

אני מכיר לא מעט "מוכפשים" שהאגו שלהם משכנע אותם לספוג את הפרסום השלילי ותוך כדי לנהל "מלחמה" במפרסם התוכן. לשיטתי כאיש השיווק שלכם, זו אינה הדרך הנכונה. לעולם לא תדעו מה הפסדתם מפרסום שלילי שמופיע ברשת בפני כל מי שמחפש את השם שלכם, ואל תקלו ראש בעניין זה. מלחמות תמיד אפשר לנהל גם בהמשך, אך אם בידכם לגרום למפרסם התוכן להסיר אותו עכשיו – עשו זאת ללא שיהוי.

פנייה לבעל האתר ש"מארח" את התוכן

במקרים רבים אפשר פשוט לפנות לבעלים של אתר האינטרנט שבו נכתב התוכן בבקשה להסרת תוכן שלילי שהתפרסם עליכם באכסניה שבאחריותו. 

על פי רוב, בעלי אתרים לא יעמדו על הרגליים האחוריות ויתעקשו שלא למחוק תוכן פוגעני שנוסף לאתר על ידי גולש. בסופו של יום, בעלי אתרים יודעים שכשהם מסרבים למחוק תוכן שכזה הם עלולים למצוא את עצמם בסיכון מפני תביעה משפטית.

אגב, כבעלים של אתרי תוכן שמאפשרים תגובות גולשים, אני ממליץ לכם בחום שאת הפנייה שלכם לבעלי האתרים תבצעו בנימוס ונועם. זכרו, בעלי האתרים אינם אויבים שלכם, הם לא אלה שיצרו את התוכן הפוגעני. לדאבוני, לא אחת גולשים פונים בצירוף נוסח מאיים ומכוער; הדבר מפחית דרמטית את המוטיבציה לסייע להם בהסרה מהירה של התוכן.

פנייה לגוגל, שלכאורה "מאפשרת" תוצאת חיפוש מכפישה

פנייה לגוגל, שלכאורה "מאפשרת" תוצאת חיפוש מכפישה

קודם כל נראה אתכם משיגים את ה"טלפון של גוגל". תגלו שזו משימה לא פשוטה בכלל. אבל גם אחרי שתתגברו עליה ותגלו את דף הבקשות להסרת מידע מגוגל – תגלו שבפועל זה בכלל לא פשוט לגרום לגוגל להסיר תוצאת חיפוש. 

השורה התחתונה היא שגוגל לא מתכוונת לקחת אחריות על תוצאות החיפוש, בטענה שהיא כמנוע חיפוש רק מפנה (לעיתים) לתכנים שנטען לגביהם שהם מהווים לשון הרע, אך לא מייצרת אותם (אני לא מרחיב בפוסט הזה בהסרת תוצאות על רקע של פגיעה בפרטיות/הפרת זכויות יוצרים וכו'). רקע לעמדה הזו של גוגל ניתן למצוא בבלוג של מאט קאטס (האיש הכי חזק בגוגל בעניין הזה); קאטס מסביר שכשגוגל מסירים את התוצאה ממנוע החיפוש זה לא פותר את הבעיה, שהרי העמוד ובו המידע המכפיש עדיין קיים ברשת.

במאי השנה (2014) היינו עדים לפסק דין מתוקשר לפיו גוגל חויבה על ידי בית הדין לצדק של האיחוד האירופי להסיר תוצאות חיפוש שחושפות מידע אודות עברו של אזרח ספרדי. יחד עם זאת, מפסק דין שניתן בבית המשפט השלום בת"א בספטמבר 2014 לא התרשמו מפסק הדין של בית הדין האירופי וכב' השופטת ינון לא הטילה על גוגל אחריות לתוצאת חיפוש מכפישה. 

השורה התחתונה: הפנייה לגוגל מסורבלת וברוב המקרים אינה אפקטיבית. רק אם הבקשה תהיה מגובה בהחלטה שיפוטית (שכרגע לפחות ברוב המקרים לא תתקבל) אז הסיכויים מאוד גבוהים שהתוצאה תוסר.

התמודדות משפטית מול מפרסם התוכן

כשמדובר בהכפשה שהיא במובהק לשון הרע, וכשברורה זהותו של מפרסם התוכן ו/או כשישנה גישה לבעלים של האתר המארח של התוכן, אזי האופציה המשפטית עומדת על השולחן. 

במקרה הטוב תצליחו לקבל צו שיגרור הסרה מיידית (אולי זמנית) של הפרסום, במקרה הפחות טוב תנהלו הליכים במשך תקופה ארוכה, תבזבזו אנרגיות וכסף אבל בסוף הדרך, עם מתן פסק הדין, תחזרו לנשום לרווחה.

התמודדות מתחכמת ומתוחכמת

התמודדות מתחכמת ומתוחכמת עם הכפשה ברשתאך איך תתמודדו עם הכפשה שנכתבה על ידי גולש זהיר במיוחד, שכתב אותה בעילום שם ובבלוג חינמי המאוחסן על ידי חברה סינית, בסין? להזכירכם: אין לכם לא את זהות הגולש ולא גישה אמיתית לאתר שמארח את התוכן. 

מה תעשו אם התוצאה שאינה מחמיאה לכם היא דיווח אמיתי באתר חדשותי על הליכים משפטיים שהתנהלו נגדכם? פרסום שכזה חוסה תחת ההגנות שבחוק איסור לשון הרע, וברוב המקרים אתרי התוכן לא יסכימו להסיר תוכן שפורסם כדין.

ובכן, הפתרון טמון ביצירת תוכן אלטרנטיבי שנושא את השם שלכם, ובכמויות. הרעיון הוא לפרסם עמודי תוכן באתרים שונים ובטכניקות שֶׁמֻּכָּרוֹת למקדמי אתרים במטרה "לשכנע" את גוגל שמדובר בתוכן הרלוונטי ביותר שיש להציג בפני גולשים שמחפשים את השם שלכם. 

בהנחה שמי שפרסם את התוכן המכפיש לא מבין גדול בקידום אתרים וגם לא מפעיל צבא של מקדמי אתרים כדי לתחזק את התוכן שמכפיש אתכם, הרי שתוך תקופה קצרה (עד חצי שנה של פעילות אינטנסיבית) תוכלו לגרום לגוגל לדחוק את התוצאה שמכפישה אתכם הרבה מתחת לתוצאה הראשונה לחיפוש השם שלכם

אגב, אם תשאלו אותי, היעד הראשון והחשוב שלכם יהיה לדחוק את התוצאה המכפישה למקום 5 בגוגל. מדוע? משום שלתוצאה ה-5 אין הרבה כוח לגרום לכם נזק. מחקרים מצביעים על כך שרק 6 אחוז מהגולשים מקליקים על התוצאה החמישית בגוגל, 4 אחוז ומטה על התוצאה השישית עד ה-10 בעמוד הראשון. אני מניח שהיום, כארבע שנים אחרי אותו מחקר ולנוכח דפוסי הגלישה שהשתנו (בעיקר במובן של כמות הגולשים באמצעות מכשירים ניידים), המקום ה-5 בגוגל כבר הפך להיות עוד הרבה פחות "מאיים".

הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן להכפיש אתכם ברשת, מחייבת היערכות מקדימה

הצגתי בפניכם דרכים שונות לפעולה כשתוכן מכפיש פורסם עליכם. אך אני סבור שהתמודדות נכונה עם תוכן מכפיש צריכה להתחיל עוד לפני שהתוכן הזה פורסם. עורכי דין אחראים יוודאו שבראש תוצאות החיפוש של השם שלהם (של הפירמה), יופיעו תוצאות חיפוש רלוונטיות שהם בעצמם הובילו לראש תוצאות החיפוש. מאחר שאני מתכוון לכתוב על כך פוסט בקרוב, לא ארחיב בעניין זה כאן.    

לצערי, עורכי דין רבים חסרי נוכחות ברשת; עורכי דין אחרים הקימו לעצמם אתר אינטרנט ובכך קיוו ליצור נוכחות מינימאלית ברשת, אך לא טרחו לוודא שהאתר שלהם מופיע ראשון כשמחפשים את שמם בגוגל. עורכי הדין האלה נמצאים בסיכון הגבוה ביותר – כי כשאין תוכן ממשי הקשור לשם שלכם ברשת, אז כשחלילה תוכן מכפיש מתפרסם, גוגל תמצא לנכון למקם אותו באחת בראש תוצאות החיפוש…

אני יודע, לא קל לקבל את זה; אך באופן תיאורטי, אדם בעל הבנה בסיסית באינטרנט יכול בקלי קלות להשמיץ אתכם בלי להשאיר מאחוריו עקבות. הצרה היא שהסרת התוכן כרוכה לא אחת במאמצים אדירים, בהוצאות כספיות לא מבוטלות וברוב המקרים עד שהתוצאה המכפישה מוסרת, התוכן השלילי כבר גרם לנזק.

אני מניח שבשנים הקרובות יינתן לכך פתרון אפקטיבי אם מצדה של גוגל, אם מצדו של המחוקק או בתי המשפט; אך עד שזה לא קורה – הקדימו תרופה למכה כפי שציינתי, והקדישו מאמץ ליצירת תוכן איכותי אודותיכם ודאגו להטמעתו בראש תוצאות החיפוש של שמכם בגוגל. במקרה ולא תפעלו כן ותתעוררו יום אחד "למציאות של הכפשה ברשת", עשו מאמץ להסיר מהר ככל האפשר כל תוכן שלילי שפורסם עליכם. סוף סוף, השם שלכם הוא המראה הכי גדולה של העסק שלכם.

בהצלחה, 

אדי

………………

עורך דין אדי סוברי

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לקבוצה בפייסבוק בה אני מעניק באופן שוטף טיפים מעשיים לעורכי דין שרוצים לשווק את עצמם ביעילות: קידום ושיווק עורכי דין

ואם כבר, אז למה שלא נהיה חברים? הפרופיל שלי בפייסבוק

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars 1 הצבעות, ממוצע של : 5.00 מתוך 5 כוכבים
Loading...