התלוננו עליך לועדת האתיקה. כך תגיב! (לגזור ולשמור)

מה הסיכוי שהנוכחות/הפרסום שלך ברשת עומד בכללי האתיקה? תשאלו אותי, רוב הסיכויים שלא. הניסיון שלי בליווי/ייצוג עורכי דין המתמודדים עם תלונות שהוגשו לועד מחוז תל אביב והמרכז כנגדם בקשר עם הפרסום שלהם ברשת, מבהירים לי פעם אחר פעם עד כמה גדול הפער בין מה שאנחנו סבורים שהוא ראוי לבין האופן שבו תופסת ועדת האתיקה את הפעילות השיווקית שלנו.  

הצטרף עכשיו ל-4500 עורכי דין, המקבלים עדכון כשמתפרסם תוכן חדש

דוגמאות למלל שועדת האתיקה רואה (לכאורה) כפרסומת אסורה ושידול לקוחות פסול

עברתי על תלונות שהוגשו בשנתיים האחרונות; דליתי עבורכם כמה דוגמאות של מלל שהופיע בפרסום/באתר לגביו נדרשו עורכי דין לתת הסברים; מבחינתה של ועדת האתיקה, שימוש במלל זה עולה כדי עבירה אתית לכאורה. החשוב לענייננו בדוגמאות שאתן: (1) מדובר במלל שמופיע בפועל במאות (אם לא אלפי) אתרי אינטרנט ועמודי פרסום של עורכי דין. (2) מדובר במלל שיווקי מעודן ושלכאורה נדמה היה שהוא עומד בכללים.

דוגמאות:

א. מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם

ב. ליעוץ ראשוני ללא עלות פנה אלינו

ג. הצוות המקצועי במשרד עובר השתלמויות באופן קבוע בתחום

ד. פנה עכשיו לייעוץ חינם ובדוק אם מגיע לך פטור

ה. המשרד נחשב למוביל בתחומו

ו. הירשמו עכשיו לבירור זכויותיכם

ז. הזכויות שלך – המומחיות שלנו

ח. לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

מה דעתכם על המלל: "לפגישת ייעוץ ללא התחייבות", נשמע לכם כמו שידול לקוחות? "הירשמו עכשיו לבירור זכויותיכם" הוא סוג של שבח עצמי ושידול לטעמכם?

תשאלו אותי, 99% מכללי האתיקה הקשורים עם פרסום עורכי דין ראויים לגניזה. באופן אישי אני אשמח להתעורר למציאות של ג'ונגל פרסומי, שבו עורכי דין פונים לקהל בדרכים יצירתיות תוך שירת הלל עצמית מתוך לוע של מגאפון ענק: "בואו אליי למשרד אני עורך דין תותח על". מבחינתי כל הגבלה פרסומית על עורכי הדין, יש בה ניחוח מתנשא היוצא מנקודת הנחה שהקהל שנחשף לפרסומת הוא סוג של אינפנטיל חסר אינטילגנציה שלא יודע להבחין בין הלל עצמי מוגזם וחסר בסיס לבין עורך דין מוצלח וראוי. אבל דעתי לא חשובה (ובטח לא קובעת) – כרגע יש אצלנו חוק, וועדת האתיקה עושה מאמץ להגשים את תכליתו.

עין צרה מוציאה את האדם מן העולם

אני רוצה לשתף אתכם שמעציב אותי (כעורך דין) לגלות שעורכי דין פונים לועדת האתיקה בתלונה על עורכי דין אחרים ובקשר עם פרסום שלדעתם נוגד את הכללים; מהניסיון שלי השנה בליווי מספר עורכי דין, ציער אותי עוד יותר לגלות שישנם עורכי דין-מתלוננים שלא מרפים ומתלוננים שוב ושוב ועל מספר רב של עורכי דין. הייתי יכול לקבל זאת לו הייתי עד לתלונות שמתארות הפרה בוטה וגסה מאין כמוה של כללי הפרסומת; אבל קשה לי להבין עורכי דין שבוחרים לסבך את החברים שלהם למקצוע עם ועדת האתיקה, בשל ניסוחים גבוליים של מלל שיווקי.

איך מתמודדים עם תלונה שהוגשה נגדכם לועדת האתיקה בקשר עם פרסומת אסורה ברשת?

כשמקבלים מכתב מועדת האתיקה בצירוף תלונה שהוגשה נגדכם – לא קשה לצאת מאיזון. זה מלחיץ, זה לפעמים גם מעליב. עשו מאמץ לשמור על קור רוח; במקרים רבים בירור תלונות מסתיים בגניזת התיק וסגירת העניין. נדירים הם המקרים שבעקבות פרסום שאינו עומד בכללי האתיקה עורכי דין נפרדים לתקופה מסוימת מהרישיון שלהם או נדרשים לשלם קנס משמעותי.

בכל מקרה, אני רוצה לחלוק עמכם תובנות בקשר עם האופן הנכון להתמודדות עם תלונה שהוגשה נגדכם:

1. תקנו מיד כל הפרה – התלוננו עליכם, או שועדת האתיקה בעצמה פנתה אליכם, קבלו ממני עצה חמה וטובה: תקנו מיד את ההפרה וכבדו את הבקשה של ועדת האתיקה. קראתי עמודים שלמים של תגובות של עורכי דין המנסים להסביר לועדת האתיקה מדוע המלל המופיע בפרסומים שלהם הוא ראוי ומכובד. אתם כבר יודעים מה עמדתי בעניין, אבל כמו שהיא אינה חשובה, כך גם דעתכם אינה חשובה במיוחד. ההתעקשות וההתנצחות עלולים להוביל אתכם במקרים הפחות טובים להתמודד עם קובלנה שיכלה בקלות להיחסך מכם. עוד לא נתקלתי במקרה שבו תיקון מהיר של הפרה לא שיחק לטובתו של עורך הדין.

2. כולם עושים את זה, זה לא תירוץ טוב – כבר נתקלתי בתגובה של עורך דין שצילם לועדת האתיקה כ-300 צילומי מסך של אתרי אינטרנט של עורכי דין, בהם הופיע אותו המלל שלגביו הוא נדרש לתת הסברים. זה עזר לו? ממש לא. עמדתה של ועדת האתיקה לא מתחשבת בעובדה שקיימים מפרים רבים אחרים, ואין משמעות אמיתית לטיעון של "אכיפה סלקטיבית" גם אם הוא נשמע לכם הגיוני וראוי למעמד. הניסיון שלי לוקח אותי להמליץ לכם כבר בשלב הראשוני, להתעלם מהעובדה שכמוכם יש עוד המוני מפרים. זו טענה שאינה נשמעת.

3. כבדו את הועדה והפועלים בשמה – נתקלתי לא אחת בתגובות מזלזלות, קלות ראש, יהירות ועוד בתשובה שהגישו עורכי דין לפנייה של ועדת האתיקה. אגב, תגובה מזלזלת לא פחות היא התעלמות מוחלטת מפניותיה של הועדה (!). מאחר שנפגשתי לא אחת עם נציגי ועדת האתיקה של ועד מחוז תל אביב והמרכז אני גם יכול לספר לכם שבאופן טבעי תגובות כאלה רק גורמות להקשחת עמדות ואווירה עוינת והכל ללא צורך של ממש. הכלל – התייחסו בצורה עניינית ומכובדת לכל בקשה של ועדת האתיקה להבהרות, הימנעו מניסוחים מנופחים, תוקפניים ויהירים. סוף סוף, לועדת האתיקה ישנה אפשרות להפעיל סנקציות חריפות מאוד כלפי עורך דין שאינו פועל בהתאם לכללים.

4. עשו מאמץ והיפגשו עם נציגי ועדת האתיקה – הדלתות פתוחות, אנשי ועדת האתיקה זמינים, ועוד לא קרה שלא הצלחתי לקבוע פגישה עם הנציג הרלוונטי במחוז תל אביב והמרכז בקשר עם תלונה שהוגשה נגד עורך דין. אם אתם מרגישים צורך בהול לתת הסבר או לקבל הסבר בקשר עם פרסום שלכם ברשת, אל תהססו לקבוע פגישה ולשוחח פנים אל פנים עם הגורם המתאים מתוך מטרה למצוא פתרון מהיר ויעיל לסגירת התלונה נגדכם. זוהי דרך מצוינת למצוא את שביל הזהב.

סופו של יום, הנטייה של ועדת האתיקה היא להקל ולא להחמיר

אני מקווה שלא תצטרכו להתמודד עם תלונה שתוגש נגדכם בקשר עם פרסום שלכם ברשת. יחד עם זאת, אם תגיע אליכם תלונה כזו – תנשמו עמוק, יש עם מי לדבר ויש מה לעשות. מההכרות שלי עם התחום אני בהחלט יכול להרגיע אתכם – אם תנהגו כפי שהמלצתי לעיל, רוב הסיכויים שהסאגה תסתיים מהר וללא הגשת קובלנה ובלי כתם משמעתי.

עוד אני יכול להעיד מהכרותי עם הגורמים בועד מחוז ת"א והמרכז, שהנטייה היא להקל ולא להחמיר בכל הקשור להפרות של כללי הפרסום; לשמחת כולנו, לא אחת עו"ד אפי נווה (יו"ר המחוז) התבטא והבהיר כי זוהי עמדת המחוז. הדבר מקבל משנה תוקף כשמדובר על תלונה ראשונה שהוגשה נגדכם ואשר זכתה להתייחסותכם הרצינית וכפי שציינתי לעיל.

לסיום, אני תקווה שנציגי ועדת האתיקה יעשו מאמץ להתעלות על עצמם, וחרף תפקידם הראוי בשמירה על כללי הפרסומת – יבחרו לפעול רק במקרים קיצוניים, כשהמלל "צועק" שידול או דברי שבח עצמי.

………………

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לעורכי הדין המקבלים ממני ישירות לווטסאפ עדכונים חמים בנושאי קידום ושיווק. 

איך מצטרפים? בקלות! שלח/י לי עכשיו הודעת ווטסאפ באמצעות הקישור הזה, ואני אדאג שתקבל/י לפני כולם את העדכונים הכי חשובים שאני מפרסם.