עו"ד, למה הפרסום בפייסבוק לא מצליח לך?

היום אפשר להגיד את זה בפה מלא: אלפי עורכי דין בישראל מנהלים נוכחות מקצועית-משמעותית בפייסבוק. עורכי דין רבים מקפידים לעדכן את העוקבים אחריהם בהצלחות של המשרד, אחרים מצטלמים בהקשרים מקצועיים מגוונים, לא מעט עורכי דין שזכו לבמה באתר חדשותי דואגים "לשתף" את הקישור הנוצץ ועוד כהנה וכהנה ביטויים שמטרתם אחת: שיווק המשרד.

אני עוקב אחרי מאות עורכי דין פעילים בפייסבוק ומנהל עשרות עמודים וקמפיינים משפטיים ברשת החברתית. מניסיוני, פרסום משפטי אפקטיבי הוא מורכב מאוד, משתנה בין תחום משפטי אחד למשנהו, וכדי להשיג תוצאות מיטביות הוא חייב להיות מוקפד ומנוהל. יחד עם זאת, אני רוצה לחלוק עמכם תובנה מרכזית חשובה שתסייע לכם לשדרג באופן משמעותי את הפרסומים שלכם בפייסבוק. 

הצטרף עכשיו ל-4500 עורכי דין, המקבלים עדכון כשמתפרסם תוכן חדש

מה שנכון בפרסום בגוגל לא בהכרח מתאים לפרסום בפייסבוק

מערכת הפרסום המתוחכמת מבית גוגל מאפשרת לנו להפגיש את הגולש עם מודעת הפרסומת שלנו בהתאם לצירוף שהוא מחפש. ובהתאם לכך, ניתן לשם הדוגמא להניח כי מי שמחפש "עורך דין לתעבורה" בגוגל, יגלה עניין במודעת פרסומת שהכותרת שלה תהיה: "נעצרת לבדיקת שכרות – דע מהן זכויותך"; יכול להיות גם ששווה לנו לממן בגוגל מודעה בכותרת: "נפגעת מרשלנות רפואית? כך תפעל", ואשר תוצג בפני כל מי שמחפש את הצירוף "רשלנות רפואית". אך מה שנכון (ועובד) בגוגל, לא בהכרח יעבוד בפייסבוק!

דוגמאות לפרסומים משפטיים בפייסבוק – – ב'שפה' של גוגל

הנה צילום של מודעה השייכת לעורך דין העוסק ברשלנות רפואית ואשר מפרסם את עצמו באופן הבא בפייסבוק:

רשלנות רפואית: האם זהו פרסום אפקטיבי?

מה דעתכם? המודעה הזו "תפגע במטרה"?

עכשיו נסו להתבונן בפרסומת הזו שוב, תוך שאתם זוכרים היטב את הקונטקסט: אתם בפייסבוק, קוראים סטטוסים של חברים, מחייכים למראה תמונות של האחיינית, קוראים כמה בדיחות טובות ששיתפו בקבוצה שאתם מחבבים ופתאום, "בום", נופל עליכם הפרסום: "אתם חושבים שיש לתבוע בגין רשלנות רפואית מכל סוג?"… אאוצ', מה זה? מי זה? מאיפה זה נפל עליי…?

ובכן, המודעה הזו גורמת לנו להרים גבה (ולגלול אותה מהר) משום שזו מודעה "שמדברת" בשפה אחרת, זרה לשטף הרגיל והממוצע בפייסבוק; התוצאה שמתקבלת כתוצאה ממודעה כזו היא בעיקר: רתיעה וריחוק, ההפך הגמור מהמעורבות והשיתוף האופייניים כל כך לשיח ברשת החברתית. למעשה – זו בדיוק המודעה שהיינו מצפים לגלות כשאנחנו מחפשים "עורך דין רשלנות רפואית" בגוגל, אבל לא בפייסבוק.

מה דעתכם על עורך דין מקורי העוסק בתעבורה והמפרסם את המודעה הבאה דווקא בערב הסילבסטר:

כמה אנשים צריכים לראות את המודעה כדי להילכד ברשת?

נסו שלא לשפוט את המודעה הזו על בסיס התוכן שלה, שגיאות הכתיב והניסוח או בקשר לאפקטיביות המקופלת בקריאה להתקשר 'מייד' כי עורך הדין זמין כל הלילה… נסו לדמיין אותה ברצף המודעות הטבעי בפייסבוק, והרגישו שוב עד כמה שהיא יוצאת דופן וזרה לשיח. כדי לחדד, שאלו את עצמכם מהו הסיכוי שמישהו ישתף סטטוס כזה או יגיב בצורה עניינית? התשובה: הסיכוי שואף לאפס.

ראוי להתייחס לכך שהסטטוס הזה פורסם בערב הסילבטר, מתוך הנחה שישנם יותר מבצעי אכיפה של המשטרה בערב שכזה; ובכן, עם כל הכבוד למקוריות שבעיתוי ולכמעט 200 נהגים שנתפסים שיכורים בליל הסילבסטר – הסיכוי שמודעה כזו "תיפגוש"  בפייסבוק דווקא זוג עיניים של בליין-שתיין שנתפס נוהג בשכרות היא נמוכה מאוד (וזה גם אם המודעה תמומן בתקציב גבוה כדי לחשוף אותה לקהל רב). השורה התחתונה: גם כאן, לפנינו מודעה שמתאימה מאוד לפרסום בגוגל – אך לא לפרסום בפייסבוק.

ומה דעתכם על המודעה הבאה:

האמנם ככה אפשר לאתר גולשים שצריכים עורכי דין

מכובדיי, לא מצאתי מודעה משפטית פחות מתאימה לפייסבוק ממודעת הפרסומת הזו; זו בדיוק השפה שלא מדברים בה בפייסבוק.

מאחר שהעולם המשפטי קרוב אליכם, אני מעדיף לצייר בעיני רוחכם את המודעה האחרונה בכותרת הלקוחה מעולמו של בעל מקצוע אחר. מה הייתה התחושה שלכם לו הייתם נחשפים תוך כדי גלישה בפייסבוק במודעה שזו הכותרת שלה: יש לכם בעיות חשמל? פנו אלינו וקבלו ייעוץ מחשמלאי מוסמך. בעעעעעעעעע ? מאיפה זה בא? עכשיו אתם מרגישים כמה שהפרסום הזה לא שייך לפייסבוק? אך מעבר לכך, מה הסיכוי שמודעה כזו תעניין אתכם? סיכוי תמיד קיים, אך הוא נמוך. נמוך מאוד.

אם תשאלו אותי, גם כאן מדובר בניסיון לתרגם את שפת הפרסום של גוגל – לפייסבוק. את המודעה המשפטית שבדוגמא היינו מצפים למצוא לו היינו מחפשים בגוגל את הצירוף "עורך דין הוצאה לפועל", או "סיוע משפטי בהוצאה לפועל"; את המודעה של החשמלאי אנחנו נשמח לראות בתוצאות החיפוש של גוגל, כשנחפש "חשמלאי מוסמך" או "כמה עולה תיקון ארון חשמל"… אבל ממש לא ב"הפתעה" בפייסבוק.

התאימו את שפת הפרסום לפלטפורמה

הסיבות בגללן גולש מבקר בפייסבוק שונות לחלוטין מהסיבות בגללן הגולש מבקר בגוגל. בעוד שלרוב אנחנו מבקרים בגוגל כדי לחפש משהו, בפייסבוק אנחנו גולשים לשם הנאה, להתעדכן, לקרוא, להגיב, להתעניין ולגמרי בשוליים: כדי לחפש משהו או מישהו. לא צריך להיות מומחה לשיווק כדי לדעת שגולשים לא נכנסים לפייסבוק כדי לחפש עורך דין, רופא או מכונית, נכון? לפיכך עלינו לזכור, כשאנחנו מציגים בפני הגולש בפייסבוק מודעה בסגנון מודעות הפרסומת שאנחנו רגילים לעשות בהן שימוש בגוגל – ברוב המקרים הפרסום הזה מפוספס ולא אפקטיבי.

אני רוצה לסיים את הפוסט הזה ב-3 דוגמאות מעורכי דין שמפרסמים ברשת החברתית תוך הבנה אמיתית של ה'שפה' שלה. הנה הדוגמא הראשונה:

ככה עורכי דין מפרסמים נכון בפייסבוק

שימו לב כיצד חברי עו"ד אלעד מאור עושה שימוש נכון בפלטפורמה; הוא חולק רגשות עם הגולשים: "אין מבחינתי הרגשה טובה יותר מאשר…" – דבר זה תואם בצורה רבה את הסגנון ברשת החברתית שמשופעת בשיח על איך שאנחנו מרגישים. פרסום כזה מעודד מעורבות של גולשים, מעודד שיתוף, מעודד תגובות – כי הוא פונה לרגש. זה פרסום שייך בפייסבוק, וזה בדיוק הפרסום שלא נצפה למצוא כשנחפש "עורך דין לפשיטות רגל" בגוגל.

שימו לב כיצד עורכת הדין הבאה מתאימה בצורה מעוררת השראה את הפרסום שלה לסגנון של פייסבוק (הסימון באדום שלי):

אני עובדת בחיים של אנשים לא על תיקים משפטיים

למי שלא מכיר את הסטטוס הזה של חברתי עו"ד טל פינק, זו ההזדמנות שלכם גם להתרגש: בזכות מאבק שהיא ניהלה, מאבק שהיא הגדירה כמאבק חייה – היא הצליחה לדאוג לכך שחולה איידס חסר בית יקבל דירה בדיור ציבורי. אין פלא שהסטטוס הזה צבר תאוצה אדירה, המון תגובות ושיתופים וחשיפה; וכל זה, בזכות הטבעיות שבה עו"ד פינק מרגשת אותנו כשהיא משתפת אותנו שבסופו של יום "אני לא עובדת על תיקים משפטיים, אני עובדת בחיים של אנשים". כשזהו הסגנון, וכשיודעים לפרוט על המיתרים הנכונים ברשת החברתית, אז הגולש ההוא (שהוא גם לקוח פוטנציאלי) שקורא משפט עוצמתי כל כך, ברור לו מעל לכל ספק שעו"ד טל פינק היא עורכת הדין שהוא רוצה בשבילו.

אסיים בדוגמא נוספת שזכתה למעורבות מאסיבית וחשיפה גבוהה בעמוד האוהדים של חברי עו"ד עדי כרמלי:

ככה עורך דין פלילי צריך לפרסם את עצמו בצורה נכונה

האייטמים המשפטיים החמים ביותר באתרי החדשות הם בוודאי אלה הלקוחים מתוך המשפט הפלילי. ככאלה, הם באופן טבעי כמעט זוכים למעורבות של הגולשים בפייסבוק. בדוגמא אפשר לראות כיצד בחכמה עו"ד כרמלי ממנף את הפרסום של הכותרת העוצמתית "שוחררה ממעצר למרות כתב אישום חמור" – כדי להוסיף ולהבהיר כי מדובר במאבק משפטי שהוא הוביל והצליח (1) מאבק משפטי ארוך וצודק (2) שהסתיים בהחלטה חריגה לשחרר נאשם (3).

אתם חושבים שלא היו גולשים שהגיבו בתרעומת על התוצאה שהביאה לשחרור נאשם שסחר בסמים? ובכן, היו גם היו, והמון. מאידך, היו גם מאות מפרגנים ומעריצים. כל המעורבות הזו הובילה לניצול נכון של הבמה ברשת החברתית כדי ליצור חשיפה משמעותית באמת לעורך הדין. אבל מה הכי חשוב בכל זה: גולש שעומד בפני הליך פלילי ונחשף לסטטוס כזה, לא יכול שלא להשאיר הודעה ולבקש לקבל שירות דווקא מעו"ד כרמלי. וכל זה בלי לכתוב אפילו פעם אחת: צור קשר, פנה אלינו, או לחץ כאן לייעוץ עם עורך דין פלילי… ככה זה כש'מדברים' ב'שפה' של פייסבוק!

בהצלחה בסטטוס הבא שלכם,

אדי

………………

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לעורכי הדין המקבלים ממני ישירות לווטסאפ עדכונים חמים בנושאי קידום ושיווק. 

איך מצטרפים? בקלות! שלח/י לי עכשיו הודעת ווטסאפ באמצעות הקישור הזה, ואני אדאג שתקבל/י לפני כולם את העדכונים הכי חשובים שאני מפרסם.