לביקורות ברשת יש כוח עצום והשפעה אדירה על ההצלחה של משרד עורכי הדין שלנו. לפני יותר משנה הקדשתי טור שלם לחשיבות ההשקעה בהמלצות גוגל וכדי ובמקביל הכנתי עבור חבריי עורכי הדין מדריך להופעה מקצועית בגוגל מיי ביזנס – בעיקר כדי לסלול עבורם את הדרך ליהנות מהמלצות גוגל.
והנה, מסתבר שבעוד אנו מתאמצים לטפח את הנוכחות שלנו ברשת ולשלוח ממליצים לפרגן לנו – כבר תקופה ארוכה מאוד שמנגנון ההמלצות בגוגל פשוט לא עובד!
הלקוח ממליץ עלינו בגוגל, אבל רק הוא רואה את ההמלצה
אין כמעט חודש שבו לא פונה אליי עורכ/ת דין ומשתף אותי בתסכול בנוגע לתופעה המוכרת הבאה:
לקוח ממליץ על המשרד, מעדכן אותנו שהוא המליץ, עורך הדין מחייך לעצמו באושר, שולח תודה רבה מכל הלב, אבל כשהוא בודק – הוא לא מצליח למצוא את אותה המלצה (והחיוך נעלם).
אולי זה פשוט לא נקלט? (הוא חושב לעצמו)
אולי המשימה הטכנולוגית המורכבת הזו "גדולה מידיי" על הלקוח שלנו? (יוצא לנו לפעמים להתנפח מעצמנו. רק לפעמים)
אז אנחנו חוזרים ללקוח בהתנצלות ומבקשים ממנו "לבדוק היטב" את עניין ההמלצה…
והלקוח, מעט נבוך מהבקשה אולי, ממהר לשלוח לנו צילום מסך ברור וצלול שמבהיר מעל לכל ספק שהוא בהחלט המליץ.
חברים, זה אכן המצב. הלקוח ממליץ – אבל אנחנו לא חשופים להמלצה.
למעשה, היא כלל לא מתפרסמת! מסתבר שהיא נבלמת בכוונת מכוון.
גוגל: "במצבי עימות אנחנו מפעילים הגנות… לרבות חסימה זמנית של ביקורות"
מסתבר שיש סיבה לכך שהביקורות לא עובדות: זו מדיניות מכוונת של גוגל שמבקשת מאז נפתחה מלחמת ה-7 באוקטובר לחסום אפשרות לדרג בתי עסק בישראל (ובעזה). למה? במילים פשוטות: כדי למנוע פגיעה לא הוגנת בדירוגים של בעלי עסק בישראל מצד גורמים עויינים.
אני חייב לומר שבמבט ראשון יש משהו מאוד מעודד וראוי להערכה בהחלטה הזו. בגוגל לא רוצים לתת יד לשונאי ישראל לנצל את תחושות האיבה כדי לפגוע בבעלי עסקים באמצעות הורדת הדירוג שלהם והפצת המלצות סרק שליליות.
אלא שלאחר שחלפו חודשים רבים מאז פרצה המלחמה – נסדקה אצלי חומת הפרגון והקרדיט הגדול שיש אצל כולנו לגוגל.
מתי צפויה להשתנות המדיניות של גוגל שלא לאפשר להוסיף המלצות לעסקים בישראל?
אני שואל את עצמי (ואת גוגל) כמה שאלות חשובות במיוחד:
1# למה לא פורסמה הודעה רשמית מטעם גוגל ישראל כשהתקבלה החלטה בעלת השלכה משמעותית על כל כך הרבה בעלי עסקים בישראל?
2# האמנם יום אחרי שהמלחמה תסתיים גוגל תסיר את ההגבלה?
3# אם אנחנו נצמדים לנימוק של גוגל בקשר להגבלת הביקורות – הרי יש להניח שגם אחרי המלחמה המוטיבציה של גורמים שליליים לחבל בבעלי עסקים בישראל לא תיעלם! מאחר שאין פרסום רשמי שמבהיר מתי ההגבלה הזו תוסר, האם עלינו לצפות לכך שההגבלה תמשיך גם הרבה אחרי שהמלחמה תסתיים?
4# האם לא נכון יותר – בטח אחרי תקופה כה ארוכה של עימות באיזור – להוביל לפתרון טכנולוגי שיאפשר לחסום את אותם גורמים עויינים (כמו למשל חסימת האפשרות של משתמשים מחוץ לישראל להמליץ על עסקים בישראל) – על פני פגיעה גורפת בבעלי העסקים בישראל?
5# ולבסוף, האם אותן המלצות שהלקוחות פרסמו (או יפרסמו) ואשר רק הם רואים וחשופים אליהן – יתפרסמו ויופיעו לעיני כלל הגולשים מיד לאחר שההגבלה תוסר?
כמי שעומד בראש סוכנות דיגיטל שמטפלת במוניטין של עשרות עורכי דין ברשת אני מקפיד להיות מעודכן בנהלים ובעדכונים של גוגל ולאחרונה אף עשיתי מאמץ ישיר מול גוגל כדי לקבל תשובות לשאלות האלה.
בשלב זה, לדאבוני, אנחנו נאלץ להסתפק במענה הרשמי, הקצר והלקוני (ולשיטתי גם המתחמק) של דובר גוגל – אשר צוטט בכתבה של דניאלה גינזבורג במדור טכנולוגיה ומדע בישראל היום:
"דובר גוגל: כפי שעשינו בעבר במצבי עימות, אנחנו מפעילים הגנות נוספות כדי לנטר ולמנוע תוכן שמפר את המדיניות שלנו באפליקציית המפות, כולל חסימה זמנית של ביקורות, תמונות וסרטונים חדשים בישראל ובעזה".
עם כל הכבוד, אני חושב שרבים מאתנו היו מצפים ליותר מגוגל.
בכל מקרה, אני אמשיך לבחון את הדברים מול גוגל ואעדכן אתכם אם תהיה התפתחות או שינוי.
מה עושים עכשיו? הניחו להמלצות גוגל ופנו לאלטרנטיבות אחרות!
אם תשאלו אותי, בשלב זה לא הייתי מפנה לקוחות להמליץ בגוגל. אנחנו לא יכולים להטריח את הלקוחות להמליץ עלינו בכמה פלטפורומות, ולא הייתי "מבזבז" את ההמלצה על פלטפורמה שכרגע לא עובדת, גם אם מדובר בגוגל הגדולה והיוקרתית.
בשל האפקטיביות הרבה שיש להמלצות, הייתי ממליץ לחבריי עורכי הדין שלא לוותר על כל הזדמנות להוסיף המלצה על המשרד ברשת. אלא שכרגע מוטב לבקש מהלקוחות להמליץ עלינו בפלטפורמות אחרות.
הפנו אותם להמליץ עליכם בפייסבוק, במדרג, באתר ההמלצות על עורכי דין Lawyer-Reviews, באתר LawReviews, בפורטל DIN ועוד. שם ההמלצות שלכם יופיעו ויתרמו להצלחה ולשגשוג שלכם.
שיצליח לכם,
אדי
………………
הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לעורכי הדין המקבלים ממני ישירות לווטסאפ עדכונים חמים בנושאי קידום ושיווק.
איך מצטרפים? בקלות! שלח/י לי עכשיו הודעת ווטסאפ באמצעות הקישור הזה, ואני אדאג שתקבל/י לפני כולם את העדכונים הכי חשובים שאני מפרסם.