ככה עורכי דין מפרסמים את עצמם בווגאס! אתיקה שרואים מכאן לא רואים משם

ידידי וחבריי, Aloha! אני כותב לכם את הפוסט הזה מהוואי, שני מטרים מהחוף המפורסם Waikiki; מומלץ בחום 🙂 ובכן, החופשה שלי בארה"ב היא הסיבה בגללה לא פרסמתי בבלוג בשבועות האחרונים. מה שכן, אחרי שבשבוע שעבר ביקרתי בווגאס, הייתי חייב לצלם עבורכם כמה האתיקה היא מושג יחסי.

הצטרף עכשיו ל-4500 עורכי דין, המקבלים עדכון כשמתפרסם תוכן חדש

מה שקורה בווגאס נשאר בווגאס

האופן שבו עורכי דין בווגאס מפרסמים את השירותים המשפטיים שלהם משך את תשומת ליבי באופן מיוחד. אין צורך בהקדמות, ברוכים הבאים לעולם הפרסומת של עורכי הדין בווגאס:

פרסום בתחנות אוטובוס

פרסום עורכי דין על תחנות אוטובוס

פרסום על רכבים

פרסום עורכי דין על רכבים

פרסום בשלטי חוצות

פרסום עורכי דין בשלטי חוצות

עוד אחד:

פרסום עורכי דין בשלטי חוצות

והנה עוד שלט אחד:

פרסום עורכי דין בשלטי חוצות

ויש אפילו שלטים שמפרסמים עורכי דין בחצי מחיר (!):

עורכי דין בחצי מחיר!

הלכתי לבדוק "אם זה אמיתי" וככה נראית הכניסה למשרדים של עורכי הדין בחצי מחיר:

lawyers8

אתיקה בישראל # אתיקה בארה"ב

איך קרה שכמעט בכל תחום אנחנו מחקים את ידידנו האמריקאים ודווקא בתחום הזה נשארנו "מאחור"? שאלה של זמן? מה שמעניין באמת הוא לתת את הדעת בקשר לפרסום שעורכי דין יכולים לייצר לעצמם בארה"ב ולהעלות את הנושא לדיון גם כאן:

* האומנם פרסומת בגודל של עשרה מטרים בשלט שמוצג לעיני כל בשדרה מרכזית (כפי שמותר בארה"ב) הוא אתי פחות מעורכי דין שמפרסמים את עצמם בקובייה קטנה בעיתון ידיעות אחרונות בסוף שבוע (כפי שמותר בישראל)?

* האומנם פרסום משפטי בתחנת אוטובוס הוא כל כך מחריד, או שנדרשת מאתנו גמישות מחשבתית ומעט ענווה כדי לקבל את העובדה ששירות משפטי הוא מוצר, כמו כל מוצר אחר שנמכר בשוק תחרותי חופשי?

אתיקה מקצועית ברשת

אני כותב בבלוג על שיווק וקידום עורכי דין ברשת; כצפוי – אני נדרש להשיב לשאלות הקשורות עם עמידת פרסומים שונים ברשת בכללי לשכת עורכי הדין (פרסומת) התשס"א – 2001. דבר אחד בטוח לפני שאגע באתיקה ברשת: כללי הפרסומת בארץ "אינם סובלים" פרסומות מהסוג שהודגם מווגאס.

אם כבר הקדשתי פוסט לפרסום עורכי דין ואתיקה, הרי שבהקשר לאתיקה ברשת זו הזדמנות לציין כי לדאבוננו כללי הפרסומת בארץ אינם סובלים גם פרסומת פחות צעקנית מאלה שראינו בווגאס, אף לא פרסומת לגיטימית והתואמת את הקידמה הטכנולוגית של ימינו; קחו לדוגמא את הפרשנות הרחבה שיצקה ועדת האתיקה לכלל 3(ה) לכללי הפרסומת האוסר על פרסומת של עורכי דין באינטרנט להופיע בליווי מלל קולי וכפי שפורסם בגיליון 45 מיום 12.2.2012: "אתר אינטרנט של משרד עורכי דין לא יכלול קטעי וידאו של כתבות טלוויזיה בהם הופיע עורך הדין בליווי מלל קולי והן ללא מלל קולי". יש מה להוסיף? קראו את דעתו החריפה של עו"ד חיים רביה על ההחלטה האנכרוניסטית הזו וכפי שפורסם לאחרונה בגלובס.

לדידי, ניתן היה, בלי לוליינות מילולית-משפטית לקבוע כי קטע ווידאו של כתבת טלוויזיה בהם הופיע עורך דין – אינו הפרסומת האסורה אליה התכוון המחוקק (בכל זאת, יש מרחק רב בין סרטון פרסומת לבין סרטון שהוא תיעוד של ראיון או השתתפות בכתבת טלוויזיה), וכך להתאים במידת מה את הכללים לעולמנו הטכנולוגי המתחדש. מכל מקום, דבר אחד בטוח: עורכי הדין בווגאס שייחשפו למידע הזה בוודאי יניחו שאנחנו חיים בפלנטה אחרת או סובלים מעודף אגו מ-ט-ו-ר-ף…

אמת, אין לי עניין לייצר אנטי כלפי כללי הפרסומת, גם אם איני מסכים עם כולם. סה"כ מטרת הכללים ראויה וטובה – לשמור על כבוד המקצוע כמו גם על תחרות הוגנת. יחד עם זאת, אולי מן הראוי לבחון כמה שינויים; בכל זאת, הכללים נכתבו בעידן אחר, בתקופה אחרת, ובוודאי ככל שהעניין נוגע לפרסום באינטרנט ו/או לפרסום באמצעות שימוש בווידאו.

אתיקה בפרסום עורכי דין – שאלות לדיון/לסיום:

האם ירחק היום וכללי הפרסומת ישתנו באופן שיאפשר לנו לראות "על איילון" את תמונתו של עו"ד המדופלם שיודע איך להציל כל בעל חוב שהסתבך? אולי השד לא כל כך מפחיד? אולי הגיע הזמן לאפשר לצרכן להחליט מה מתאים לו במקום לחסום את אלפי המוסמכים שנקלטים בשנים האחרונות במקצוע מלפרסם את עצמם באגרסיביות שבה נוספו לקהילה המעונבת?

מה דעתכם? אנא שתפו אותי ואת הקוראים בדעתכם, כאן, בתגובות, בתחתית הפוסט. תהיה לכך תרומה ממשית לדיון שביקשתי להציע.

mahalo, ודש חמה מכאן. אדי

………………

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לעורכי הדין המקבלים ממני ישירות לווטסאפ עדכונים חמים בנושאי קידום ושיווק. 

איך מצטרפים? בקלות! שלח/י לי עכשיו הודעת ווטסאפ באמצעות הקישור הזה, ואני אדאג שתקבל/י לפני כולם את העדכונים הכי חשובים שאני מפרסם.