נתייעץ על זה בפורום

אם בעבר צריך היה לחפש עורך דין רק כדי לשאול שאלה קטנה, היום מציעים פורומים לייעוץ משפטי באינטרנט שירות מהיר וזמין.

האם זה טוב לציבור, האם זה טוב לעורכי הדין, האם זה אתי, במה זה כרוך, ומה יוצא מכך למשפטנים המייעצים.

בעידן של לפני מהפכת האינטרנט, כדי לקבל מענה לשאלה משפטית פשוטה כמורכבת צריכים היינו להיפגש בצורה מסודרת עם עורך דין, וברוב המקרים גם לשלם על פגישת הייעוץ. האינטרנט שינה את המצב. כיום, תשובה כמעט לכל שאלה, ולא בהכרח משפטית, טמונה בין מיליוני העמודים שגוגל סורק מדי יום באתרים שונים בארץ ובעולם. אט אט אנחנו מפנימים את העידן חדש, עידן המידע. אם פעם להשיג את המידע היה האתגר, היום האתגר האמיתי הוא לדעת כיצד לשלוף (ומהר) את המידע הרלבנטי, מתוך אוקיינוס בסדר גודל לא מוכר.

פורומים משפטיים בישראל

את התופעות המיוחדות לאינטרנט אחת התופעות המיוחדות לאינטרנט היא רעיון הפורום המקוון. בפורום המקוון משתתפים הגולשים בשיחה; כשגולש פותח בדיון ואליו מצטרפים אחרים בהוספת תגובות. פורומים צצו ברחבי הרשת בעולם, ואפשר למצוא פורום וקהילה תוססת סביבו כמעט בכל נושא.

בתחילת שנות האלפיים אפשר היה למצוא ברשת בישראל כמה אתרים בודדים עם פורומים משפטיים. באתר תפוז פעל פורום חוק ומשפט, ובאתר וואלה פורום דיני עבודה. מטרת הפורומים היתה לאפשר לגולשים לשאול שאלות בנושאי הפורום, ולקבל מענה מעורך הדין מנהל הפורום ו/או מגולשים נוספים מביני דבר הפעילים בפורום.

היו אלה פורומים משפטיים ששכנו באותם אתרים לצד עשרות פורומים שאינם משפטיים כלל. בשנת 2006, כשהוקם אתר הפורומים המשפטיים (LawForums.co.il) היה זה האתר הראשון שריכז תחת כנפיו פורומים משפטיים בלבד, בחלוקה לרוב הנושאים המרכזיים שבהם עוסק עולם המשפט. מאז ועד היום קמו ברשת אתרי פורומים משפטיים נוספים, דוגמת אתר משפטי (mishpati.co.il), אתר legalinfo.co.il, אתר lawguide.co.il ולאחרונה גם באתר מאקו ובאתר ilaw.co.il.

כללי האתיקה

בשנת 2006 עורכי דין עוד היססו אם כללי האתיקה מאפשרים ניהול פורום ברשת. סוף סוף, מדובר בסוג של ייעוץ משפטי באופן שלא היה מוכר עד כה. שאילתה לוועדת האתיקה קיבלה את המענה לפיו ניהול פורום מותר לעורך דין על פי כללי האתיקה, ובלבד שבסוף התשובה יעיר עורך הדין את תשומת לבו של הגולש לכך שהמענה הניתן אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

במה כרוך ניהול פורום משפטי

עורך דין שמחליט לנהל פורום מתמסר לפורום ובמובנים מסוימים גם מתחייב לכמה וכמה עיקרים. בהם: מתן מענה מהיר ככל האפשר לכל שאלה; מתן מענה מדויק, שלעתים מצריך בדיקה משפטית; הכוונת גולשים תועים או תוהים למקורות מידע נוספים ברשת או לפורומים בנושאים אחרים; צנזור מלעיזים, שכן לא אחת ההודעות עשויות להזיק לאחרים והדבר מחייב פיקוח ואחריות; מחיקת טרולים (גורמים לא רצויים המפריעים לניהול הפורום).

בשורה התחתונה, ניהול פורום כרוך בהשקעה לא מבוטלת, הרבה מעבר להקדשת כמה שעות שבועיות. ככל שהפורום פופולארי, עולה מידת ההשקעה הנדרשת מצד עורך הדין המנהל את הפורום.

יתרונות בניהול פורום משפטי

הזדמנות לתת נתינה אינה עניין של מה בכך,כל שכן ניתנה של ערכים, ולא נתינה הנאמדת בביטוי הכספי של ההחלטה לנהל פורום. רובנו מרגישים נפלא כשאנחנו נותנים, נתינה היא פעולה רבת עוצמה שיש בה כדי להעניק שפע מסוג אחר, שפע רוחני. ניהול פורום מאפשר להביא לידי ביטוי את העצמי הנותן שבנו, והפועל היוצא הוא שהפעולה הזאת היא חלק מעיצוב התדמית שלנו כעורכי דין.מי שנותן – מקבל.

חשיפה לאלפי גולשים ניהול פורום משפטי פעיל תורם משמעותית למיתוג של מנהל,המקבל, במיוחד כאשר מדובר בפורום פופולרי, חשיפה בפני אלפי גולשים. עורך הדין נחשף מדי חודש לאלפי גולשים המבקשים מענה בתחום מומחיותו. זוהי חשיפה הממתגת את עורך הדין כעורך דין מקצועי ויש בצדה גם ערך כספי לא מבוטל.

תרגול והתמקצעות עורך הדין מנהל הפורום משיב למאות גולשים השואלים שאלות הקשורות בתחום התמחותו. המענה הבלתי פוסק מוביל את עורך הדין לבדוק ולהתעדכן, לנבור ולדייק בתשובותיו. הפועל היוצא הוא: התמקצעות בלתי רגילה בתחום המומחיות.

לא אחת מביעים עורכי דין את תחושת הביטחון שהם רכשו לאחר פעילות ממושכת בפורום באה לידי ביטוי גם בעבודה עם לקוחות, מחוץ לגבולות הפורום וביכולת לתת מענה מיידי, מקצועי, בהיר ומהיר. שאלות שלו בפורומים שבות ועולות גם בפגישות עם לקוחות בעולם האמיתי.

הגדלת הסיכויים לתשומת לב תקשורתית גורמי תקשורת פונים אל מנהלי הפורומים המקצועיים כדבר שבשגרה, על מנת לבחון אפשרות לראיין, לשאול ולהתייעץ. המעמד שמקנה מנהל פורום משפטי מקצועי בעיני העיתונאים מאפשר למנהלי הפורומים לצלוח את תקרת הזכוכית של המדיה ולהגיע מהרשת אל התקשורות המסורתית.

חשיפה מקצועית ניהול פורום מאפשר לעורך הדין להציג את מיומנותו בתשובותיו המקצועיות, בסגנונו הברור ובלשונו החדה. את היתרון הזה קשה להשיג גם אם לעורך הדין אתר אינטרנט אישי שבו כל הפרטים על ניסיונו המקצועי והשכלתו.

האם זה מביא לקוחות חדשים?

נקודת המוצא בניהול פורום אסור לה שתהיה כלכלית. גולשים המגיעים להתייעץ בפורומים מבקשים לקבל מענה ללא עלות. לפיכך, כשמנהל פורום משפטי משיב בצורה צרה ולאקונית או מפנה את הגולש להתקשר אליו או ליצור קשר עם עורך דין לקבל ייעוץ, הרי שהוא חוטא למטרת הפורום וחוטא לגולשים. במילים אחרות, מי שמקווה להשיג לקוחות באמצעות ניהול פורום יתאכזב, ולא מן הנמנע שגם הגולשים יתאכזבו ממנו.

עדיין, ולמרות האמור, אחת ההשלכות החיוביות של ניהול פורום משפטי היא הגדלת מעגל הלקוחות. גולש אנונימי בפורום הוא בהחלט לקוח פוטנציאלי; אבל אלו הם מקרים בודדים, שלא לומר נדירים. גולשים שאהבו את התשובה שניתנה להם על ידי מנהל הפורום, גולשים שצפו בפורום בלי להשתתף בו והתרשמו מהמקצועיות של המנהל, בהחלט עשויים להגיע אל משרדו בשעת צרה כדי לקבל ייעוץ וייצוג משפטי בתשלום.

הפורום כאסטרטגיה שיווקית

נסו לשער איך יחפש אתכם תלמיד החטיבה או התיכון של היום, שנולד בעידן של גוגל ופייסבוק. אותם כבר יהיה קשה לקנות במודעה מעונבת ובמילים מצוחצחות. נטל ההוכחה של מקצועיות עורך הדין השתנה ועורכי הדין נדרשים להוכיח בקיאותם גם בכלים מקוונים. הגולש של המחר הוא גולש מתוחכם ונבון, שיעשה שימוש בכלים שהעידן של היום מאפשר לו כדי לבחור עורך דין. הלקוח העתידי שלכם הוא אותו תלמיד תיכון של היום שמסתובב עם מכשיר נייד מתקדם ומקליד במהירות האור על המסך. אותם לקוחות יבדקו ברשת אם אתם עורכי הדין הנכונים עבורם. הם לבטח יבדקו כמה מאמרים פרסמתם ואיך ערכתם אותם, מה משדר האתר שלכם ועד כמה הוא מתקדם, איך נראה העמוד שלכם בפייסבוק וכמה חברים יש לכם, כמה עוקבים אחריכם בטוויטר, ועוד.

אותו גולש יתרשם מאוד לגלות בין עמודי הרשת המספרים עליכם, כי אתם גם מנהלים פורום משפטי, משיבים בהתנדבות, במקצועיות ובמסירות למאות גולשים. דווקא עיסוק כזה, ששמור נכון להיום למספר מצומצם של עורכי דין, מקנה יתרון גדול על פני האלפים שפועלים לצדם.

………………

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לעורכי הדין המקבלים ממני ישירות לווטסאפ עדכונים חמים בנושאי קידום ושיווק. 

איך מצטרפים? בקלות! שלח/י לי עכשיו הודעת ווטסאפ באמצעות הקישור הזה, ואני אדאג שתקבל/י לפני כולם את העדכונים הכי חשובים שאני מפרסם.