3 תובנות שלמדתי מהמומחים הגדולים בעולם בכנס הדיגיטל – SMX Advanced Europe 2022

יצאתי בתקופת החגים לכמה ימים נהדרים בברלין כדי להשתתף באחד הכנסים המקצועיים ביותר באירופה: SMX Advanced Europe 2022. הגעתי בעיקר כדי ללמוד מהטובים בעולם על העדכונים האחרונים בדיגיטל ובדגש על הקידום האורגני בגוגל.

למדתי המון, קיבלתי מנה גדושה של השראה ולקחתי איתי הרבה רעיונות לבחינה ויישום – בעיקר עבור לקוחותיי, עורכי הדין.

3 תובנות שלמדתי מהמומחים הגדולים בעולם בכנס הדיגיטל - SMX Advanced Europe 2022

כבר מזמן עורכי הדין גילו את הפוטנציאל הגדול הטמון בדיגיטל; מאות משרדי עורכי דין מטפחים נוכחות מרשימה בתוצאות החיפוש של גוגל, מקפידים לפרסם באופן קבוע תוכן משפטי ולעדכן את האתר שלהם. בסופו של יום הם כבר למדו שאפשר להרוויח באמצעות האינטרנט עוד ועוד לקוחות חדשים. אם אתם מרגישים שגם אתם חלק מעורכי הדין האלה, הפוסט הזה בוודאי בשבילכם!

אני רוצה לחלוק אתכם 3 תובנות מרכזיות שריגשו אותי והאירו לי במיוחד בכנס שבכותרת, בתקווה שתלמדו מהן כיצד להתקדם ולהצליח יותר.

#1 אנחנו בעידן דיגיטלי של SEA OF SAMENESS – האתגר הגדול הוא לְחַדֵּשׁ

[נכון שהביטוי SEA OF SAMENESS הוא עמוק ומקסים? נתקלתי בו לראשונה בכנס, אבל מסתבר שכבר כתבו עליו ברשת.]

בעידן דיגיטלי של SEA OF SAMENESS - האתגר הגדול הוא לְחַדֵּשׁ

אני רוצה "לתרגם" עבורנו בזריזות את הדבר החשוב שלמדתי בהקשר הזה מהרצאת הפתיחה המרתקת של Jes Scholz: יש כנראה עוד מאה מאמרים על "גירושין בהסכמה" ועוד עשרות תכנים משפטיים שמסבירים "איך מוחקים אישום פלילי" – אז לא כדאי לכתוב עוד אחד כזה, אלא אם כן אנחנו מתכוונים לְחַדֵּשׁ!

(נב. אנחנו מחדשים בדיגיטל לא רק באמצעות מאמרים. וידאו, פודקאסטים, תמונות, גיפים ואחרים – גם הם בכלל הפרסומים שאני מבקש להצביע עליהם כאן).

השורה התחתונה: היקף ה-DATA שמצטבר בגוגל הוא מ-ט-ו-ר-ף, וכשאנחנו משכפלים את עצמנו לדעת, אנחנו מוסיפים כלום למיכל מלא.

מה כדאי לעשות? כדי לבלוט ברשת, לא די בכך שנכתוב (במילים שלנו) את מה שכבר נכתב. הגיע הזמן לחדש ולכתוב על מה שעדיין לא נכתב. התכנים שיחדשו באמת יזכו לחשיפה הרבה יותר משמעותית בתוצאות החיפוש בגוגל.

2# את מה שלא רלוונטי – כדאי למחוק ולהסיר

כמה מהעמודים באתר שלנו כבר לא רלוונטיים? אני מניח שכל האתרים המשפטיים שעלו לרשת לפני יותר מעשור, מכילים תוכן משפטי שלמעלה מ-25% ממנו כבר אינו מדויק! סוף סוף, עולם המשפט הוא דינמי ומתפתח, הפסיקה מתעדכנת, חוקים חדשים משנים את כללי המשחק ועוד.

עלינו לקחת בחשבון שמנוע החיפוש גוגל עושה שימוש בבינה מלאכותית מתוחכמת כדי להסיר עמודים שאינם רלוונטיים מתוצאות החיפוש ו"מתעלם" בכוונה מתוכן חדש שלא מעניק ערך אמיתי לגולשים (קרי, לא מאנדקס אותו או לא מאפשר לו להופיע בתוצאות החיפוש).

השורה התחתונה: אתרים שיכילו היקף נכבד של תכנים לא רלוונטיים, יקבלו "ניקוד שלילי" ויפסידו טרפיק, בעוד שאתרים שימחקו עמודים לא רלוונטיים ויקפידו לעדכן תכנים "היסטוריים" – יזכו לקבל עדיפות וחשיפה (יש מחקרים אשר חשפו נתונים מאתרים שהסירו עשרות אלפי תכנים לא רלוונטיים וזכו לגידול של למעלה מ-50% בטרפיק!)

מה עושים? עזרו לגוגל להבין שהאתר שלכם עדכני ורלוונטי, והסירו תוכן שאינו בתוקף עוד – זה ישתלם.

#3 שים לב: "למידת מכונה" לפניך!

אולי החלק המהפנט ביותר בכנס, עסק בתחום של "למידת מכונה" (ובאנגלית: Machine Learning).

הידעת?

כבר קיימות תוכנות מחשב שבאמצעות טכנולוגיה מתקדמת של למידת מכונה מצליחות ללמוד במדויק את מאפייני הקול שלנו (באמצעות "האזנה" לכמה קבצי אודיו או וידאו) – באופן שמאפשר אח"כ "להשמיע" אותנו אומרים כל דבר שנקליד ובצורה זהה להפחיד;

קיימות תוכנות שבאותה שיטה מייצרות "דיפ פייק" של וידאו שנראה לגמרי אותנטי (ובקלות יכול לגרום למבוכה רבה: תארו לכם סרטון של נשיא ארה"ב נושא נאום שמעולם לא ניתן);

קיימות תוכנות שמאפשרות לנו ליצור תוכן – בקליק (מה שמכונה תוכן AI). אנחנו בסה"כ נדרשים להקליד את כותרת המאמר ותוך כמה שניות מופיע על המסך מאמר שלם (יחד עם פסקת פתיחה, "גוף" וסיכום). אחרי שהשתתפתי בתצוגת תכלית LIVE – אני כאן כדי להעיד שהמאמר המהונדס הוא מעניין, מדויק, נעים לקריאה, בלי אף שגיאה ומעולם לא פורסם ברשת (גם לא חלק ממנו. ניתן לבדוק את זה בקלות).

השורה התחתונה: לא הייתם מעלים על דעתכם שהכותב הוא "מחשב";

אבל לא צריך לטוס לאירופה כדי להתרשם מהטכנולוגיה הזו, חפשו ביוטיוב "תוכן AI", תראו כמה סרטונים בעברית כבר מציגים את הטכנולוגיה הזו:

איך מכינים סלט מלפפון, עם אבוקדו, בצל סגול ואוכמניות?

בואו נחזור לרגע אחד לתוצאות החיפוש ונחשוב על משהו אפילו מעניין יותר:

מה דעתכם שגוגל, ש"מכיר" בוודאי מיליוני מתכונים בפורסמו ברשת, יציע לנו גם מתכונים חדשים שיופקו באמצעות "למידת מכונה"?

אופס. נראה שמישהו כבר עובד על זה שם בגוגל… לא נראה לי שתדלגו בקלות על המתכון המהונדס הבא: (מתוך המצגת המרהיבה של Tom Anthony):

המתכונן ה"מהונדס" הזה עוד עשוי להיות אחד המוצלחים ביותר שלכם.

אני מקווה שאנחנו מתחילים להבין את הכיוון אליו הדיגיטל צועד בעידן של למידת מכונה… על כל פנים, אני אעצור כאן ואסכם את מה שרלוונטי אלינו, עורכי הדין, וחשוב שניקח אותו לתשומת לבנו :

א. הדרך להצלחה לא תעבור דרך "קיצורי הדרך" המפתים שמציעה הבינה המלאכותית – אם בעולם התוכנה הצליחו לבצע את ה"בלתי יאומן", וניתן היום ללמד את המחשב לעבד את אינסוף ה-DATA שהצטברה ברשת, כדי לחולל מאמרים מהונדסים בקליק כמשל – אז מוטב להניח כבר עתה שבגוגל ידעו כיצד לפתח בינה מלאכותית מתוחכמת הרבה יותר, אשר שתהיה מסוגלת לזהות את "קיצורי הדרך האלה" ולהעלים מתוצאות החיפוש אתרים שיעשו שימוש בתוכן מסונתז!

ב. ההצלחה ברשת שמורה למי שיתחייב לתת ערך – בניגוד למה שכתבתי קודם, עכשיו בואו נניח שבגוגל לא יצליחו לזהות תוכן – כתוכן שסונתז על ידי מחשב. סוף סוף, גם היום ישנם ברשת אלפי מאמרים משפטיים שהם לא יותר מאשר עיבוד אנושי של תוכן שכבר קיים ברשת!

יחד עם זאת, לא כדאי לפספס את המסקנה המתבקשת: גם אם לא תהיה אפשרות לקבוע בוודאות אם תוכן נכתב על ידי מכונה (צולם, הוקלט וכו'), הטכנולוגיה הזו רק מלמדת אותנו שקיימת כבר כעת אפשרות טכנית (שרק תלך ותשתכלל) לזהות תוכן שאינו מחדש דבר ואשר אין בו ערך מוסף ממשי על מה שכבר קיים! וכדי להבהיר את דבריי אנסח זאת גם אחרת: יש להניח שגוגל רק ישחיזו את היכולת שלהם לזהות תוכן – כתוכן מקורי; תוכן אשר הלכה ולמעשה, אי אפשר "ללמוד אותו" מכל שאר התכנים שכבר פורסמו ברשת (כפי שעושות התוכנות שמייצרות תוכן מסונתז)!

המסקנה הזו מחזירה שוב לתובנה הראשונה: אם אנחנו רוצים לבלוט ברשת, אנחנו צריכים להשקיע, לחדש, ובמילים שכדאי שיהדהו בנו היטב: עלינו לתת ערך.

ראיתם פעם תמונה של עו"ד עם חדק של פיל?

נחשפתי לעוד פיתוחים עוצרי נשימה שבהם למידת מכונה הולכת לתפוס נפח: אם בתחום התכנות וכתיבת קוד, פיתוח שירות מענה אוטומטי חכם ולומד, פיתוח משחקי מחשב וכמובן, אי אפשר בלי להתרשם מהיכולת הטכנולוגית לסתנז תמונות באמצעות למידת מכונה.

אם בא לכם לראות כמה "משוגע" זה יכול להיות כשנחפש "עורך דין עם אף של פיל", או "עורכת דין בפיג'מה" – אז התלהבתי והכנתי עבורכם דוגמא קצרה של הנדסת תמונות בעידן של למידת מכונה – Machine Learning.

ומה אתכם? מה המסקנות שלכם? מהם המחשבות וההרהורים שעוברים בכם אחרי שנחשפתם לתובנות שלקחתי מכנס הדיגיטל  SMX Advanced Europe 2022? זה יהיה נפלא אם תסכימו לחלוק אותם עמנו בתגובות למטה.

תודה שהקדשתם זמן לקרוא את הדברים, אם יש בהם כדי לנסוך בכם מעט השראה וכמה משימות קטנות ליישום מיידי – אני את שלי עשיתי.

בהצלחה,

אדי

………………

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לעורכי הדין המקבלים ממני ישירות לווטסאפ עדכונים חמים בנושאי קידום ושיווק. 

איך מצטרפים? בקלות! שלח/י לי עכשיו הודעת ווטסאפ באמצעות הקישור הזה, ואני אדאג שתקבל/י לפני כולם את העדכונים הכי חשובים שאני מפרסם.