איך כותבים מאמר משפטי ברשת?

הרהרתי רבות בנושא שראוי לפרסם בבלוג עורך דין ברשת רגע לפני שכולנו יוצאים לנו לחופשה החגיגית של חגי תשרי (תשע"ב). אחד ממנהלי הפורומים באתר הפורומים המשפטיים סיפר לי אתמול שהוא כבר כמה ימים בחופשה מוקדמת עם הילדים הקטנים, ולדעתו בתקופת חול המועד יהיה לו קצת זמן פנוי לכתוב מאמר או שניים, אותם יעביר אליי לפרסום. אאורקה! אז רגע לפני שאתם יוצאים לחופשת החג ומוצאים לעצמכם את הפנאי הדרוש לכתוב מאמר משפטי חדש (מתוך מטרה לפרסמו אח"כ ברשת האינטרנט), הקדישו כמה דקות מזמנכם כדי ללמוד כיצד נכון לכתוב מאמר משפטי ברשת. איך כותבים מאמר משפטי ברשת? פוסט ראשון בסדרה.הרהרתי רבות בנושא שראוי לפרסם בבלוג עורך דין ברשת רגע לפני שכולנו יוצאים לנו לחופשה החגיגית של חגי תשרי (תשע"ב). אחד ממנהלי הפורומים באתר הפורומים המשפטיים סיפר לי אתמול שהוא כבר כמה ימים בחופשה מוקדמת עם הילדים הקטנים, ולדעתו בתקופת חול המועד יהיה לו קצת זמן פנוי לכתוב מאמר או שניים, אותם יעביר אליי לפרסום. אאורקה!

אז רגע לפני שאתם יוצאים לחופשת החג ומוצאים לעצמכם את הפנאי הדרוש לכתוב מאמר משפטי חדש (מתוך מטרה לפרסמו אח"כ ברשת האינטרנט), הקדישו כמה דקות מזמנכם כדי ללמוד כיצד נכון לכתוב מאמר משפטי ברשת. איך כותבים מאמר משפטי ברשת? פוסט ראשון בסדרה

הצטרף עכשיו ל-4500 עורכי דין, המקבלים עדכון כשמתפרסם תוכן חדש

כתבו כדי שיקראו את זה

ככלל, כולנו נשמח להשקיע מעט ולהרוויח הרבה; זהו אחד המדדים הטובים ביותר לאיפיון עסקה מוצלחת, לא? גם אם הדימיון אינו מושלם, הכלל הזה צריך להנחות אתכם גם כשאתם באים לפרסם מאמר ברשת.

כתיבת המאמר, הגהות, הטמעה באתר וכו' – לוקחים זמן, וזמן כידוע שווה כסף. אחד המדדים לבחון הצלחה של מאמר ברשת, היא בוודאי כמות הגולשים שיקרא אותו. לפיכך, הכלל הראשון שאתם צריכים לאמץ הוא: לכתוב בשביל הגולשים, ולא בשבילכם.

משמעות הדבר היא שגם אם אתם מאוד רוצים לכתוב על תיקון 72 לפקודת התעבורה, כדאי שתשקלו לתת עדיפות רבה יותר לכתיבה של מאמר שיעסוק ב"נהיגה בשכרות", ב"מהירות מופרזת" או ב"נהיגה בקלות ראש" (בהנחה שאתם עוסקים בדיני תעבורה כמובן).

סיכומו של דבר, בחירה של נושא שהגולש הממוצע מחפש יותר, נושא שיתן ערך מוסף אמיתי לקהל רחב של גולשים – תניב כמות גדולה יותר של קוראים, ובטווח הארוך, תצדיק את ההשקעה במאמר.

השקיעו מחשבה רבה בניסוח הכותרת

רשת האינטרנט עמוסה במידע, והגולש הממוצע מפלס דרכו ברשת בין מיליוני עמודים עמוסים מידע. אפשר לנסות לתאר את החוויה הזו כמו היתה נסיעה בשעות העומס בנתיבי איילון.

בהנחה שנסעתם בנתיבי איילון (לא חשוב מתי), האם זכור לכם שהבחנתם בשלט פרסומי ענק אחד – מבין העשרות הפזורים לאורך כל המקטע שבין מחלף ההלכה למחלף ההגנה? אני מתאר לעצמי שברוב המקרים אתם מסננים באופן לא מודע את כל "רעשי הרקע" שיוצרות פרסומות הענק. בודדות הן הפרסומות שהמלל שלהן "תופס" אותנו באמת.

באותה מידה המאמר שלכם יופיע בתוך אוטוסוטרדת המידע של הרשת; כדי למשוך את תשומת ליבו של הגולש דווקא למאמר שלכם הדבר הראשון שעליכם לוודא הוא שניסחתם כותרת שתגרום לגולש לקרוא את המאמר. רוב הכותבים משקיעים זמן רב בכתיבת תוכן המאמר, ולעומת זאת משקיעים פחות מדקה כדי לנסח כותרת.

מהי כותרת טובה ברשת?

כותרת טובה למאמרים משפטיים ברשת מכילה שני מרכיבים חיוניים מרכזיים:

1. המרכיב החשוב והפופולרי הוא – למשוך את תשומת הלב של הגולש ("ולא למכור לו משהו", כדברי הקופרייטר המפורסם יוג'ין שוורץ).

תסכימו איתי שיש הבדל גדול בין כותרת כזו: "על דיני נהיגה בשכרות", לבין "מה עליך לעשות כששוטר עוצר אותך לבדיקת שכרות?"…

2. המרכיב השני – "דברו" ישר ולעניין. הכותרת צריכה להבהיר לגולש בצורה ברורה במה יעסוק המאמר. בעידן ה"מיקרובלוגינג" (140 תווים בטוויטר) עלינו לקחת בחשבון שלגולש "אין זמן", והוא "נותן לנו" שניות בודדות של תשומת לב לפני שהוא מקליק לאחור…

לפיכך, הבהירו לגולש כבר בכותרת במה יעסוק המאמר. כשאתם מנסחים כותרת "מתחכמת" או "עמומה", אל תצפו מהגולש לקרוא את התוכן (ורק אז להבין עד כמה שהכותרת מתוחכמת ואינטיליגנטית).

הנה דוגמא לכותרות עמומות:

דוגמא לכותרות עמומות של מאמר משפטי

סופו של דבר, השקיעו זמן ומחשבה בניסוח הכותרת. התייעצו עם כמה חברים לפני שאתם מפרסמים את המאמר, ואל תהססו לשאול אותם האם הכותרת עניינה אותם.

ככלל, אל תפרסמו את המאמר שלכם עד שאין לכם כותרת טובה באמת!

כתבו בקצרה

הגולש לא מעוניין במאמרים ארוכים, וברמה העקרונית מומלץ שלא לכתוב יותר מ-700 מילה בכל מאמר (המחמירים מדברים על 400 מילה).

זה כל כך חשוב לכתוב בקצרה, עד כדי כך שאין צורך במחקר סטטיסטי כדי לזהות כי הסטטוסים הקצרים בפייסבוק (לשם המשל) זוכים להכי הרבה מעורבות. נסו לכתוב בפייסבוק יותר מחמישה משפטים, והרוב המכריע של חבריכם שם לא ישקיע מאמץ לקרוא את זה. תראו לכמה "לייקים" זכה הסטטוס הזה, 17 מילים בסה"כ:

קצר וקולע

הקפידו על מבנה הגיוני וקריא + הוסיפו תתי כותרת

הקפידו על מבנה הכולל לכל הפחות: פתיחה + תוכן + סיכום. את התוכן חלקו לשלשה חלקים לפחות, כל חלק הכתירו בתת כותרת נפרדת (שגם היא תירשם על פי הכללים שלמדנו לעיל בנוגע לניסוח של כותרת).

חישבו על זה ככה: יש לנו גולש שממהר. מאוד. בניית מאמר בליווי כותרת איכותית (1) יגרום לו להתעניין. הוא יעיין בפסקה הראשונה (הפתיחה שלכם (2)), פסקה שתאפשר לו להבין בערך על מה אתם עומדים לכתוב; משם, ככל שהמשכתם לעניין את הגולש, הוא מסוגל במבט חטוף על העמוד כולו (הוא קצר הרי, לא יותר מ-700 מילה) לקבל מושג מהיר בנוגע לתוכן המאמר, שכן סייעתם לו באמצעות תתי הכותרת. בדרך זו יש לכם הרבה יותר סיכוי שהגולש יקבל החלטה "לנוח לרגע" ולקרוא בעיון את המאמר שלכם דווקא.

העשירו את המאמר שלכם בהדגשה מגוונת של המילים

מאמר נעים ואטרקטיבי לקריאה כולל בתוכו אלמנטים פשוטים של עיצוב, המאפשרים לגולש להתחבר ביתר קלות למסר של המאמר. כשאתם מצטטים אל תהססו להשתמש בקו נטוי; במקומות החשובים הדגישו את המלל המהותי והיכן שאפשר ונכון, ציירו קו תחתון. לא מעט מאמרים משפטיים מופיעים כבלוק של טקסט משעמם עד כלות. עם מעט תשומת לב, אתם מכניסים חיות למילה הכתובה, ומגבירים בכך את העניין של הגולש בדברים שיש לכם לומר.

עשו שימוש בתמונות

עשו שימוש בתמונות במאמרים משפטיים

שלבו במאמרים שלכם תמונות רלוונטיות, ותגבירו את רמת המשיכה של הגולשים לקרוא את הדברים שכתבתם באופן ניכר. אתם יכולים לתאר לעצמכם עיתון מודפס בלי תמונות? ככה בערך נראים המאמרים שלכם כשאתם "שוכחים" לשלב בתוכם תמונות. אחד המאגרים הנפלאים והזולים שאני מכיר (דולר אחד לתמונה באיכות ובגודל המתאים לאינטרנט) יכול להקל עליכם: www.dreamstime.com

שמעתי פעם את הטענה שקשה לזווג תמונות למאמרים משפטיים. ובכן, מצאו לעצמכם כמה רגעים כדי לראות במאגר התמונות שהצעתי כמה תמונות יפות יש לחיפוש המילים: "מסמך", או "חוזה", או "שותפות", או תביעה"… ותגלו עולם שלם של צבע, על כל מילה משפטית יבשה (לכאורה).

___

לסיכום, הגולשים מצפים מכם ליותר. נקודה. הדבר נכון היום, ולבטח יהיה נכון יותר ויותר כשהילדים ש"גדלים על גוגל" היום, יתבגרו ויחפשו מענה משפטי מסוים במאמרים משפטיים הפזורים ברשת. מאמרים משפטיים שלא ייכתבו בשפה המתאימה לרשת, לעולם לא יקבלו את החשיפה והאהדה שהם יכלו לקבל לו נתתם את הדעת לעקרונות שפועלים ברשת.

מעבר לעקרונות הראשוניים שכתבתי כאן ישנם עוד עקרונות רבים שאני שומר לפוסט נוסף בסדרה: על כתיבת מאמרים בעידן החיפוש בגוגל (מילות מפתח), על סגנונות כתיבה, על קישורים במאמרים ועוד.

יש לכם טיפים נוספים להוסיף, אשמח אם תשתפו אותנו בתגובות לפוסט שבתחתית ותעשירו את כולנו.

מועדים לשמחה, אדי

…………………

עו"ד אדי סוברי

הנושאים עליהם אני כותב מעניינים אותך? הצטרף/י עכשיו לקבוצה בפייסבוק בה אני מעניק באופן שוטף טיפים מעשיים לעורכי דין שרוצים לשווק את עצמם ביעילות: קידום ושיווק עורכי דין

ואם כבר, אז למה שלא נהיה חברים? הפרופיל שלי בפייסבוק

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars 1 הצבעות, ממוצע של : 5.00 מתוך 5 כוכבים
Loading...